W dniach 26-28 kwietnia 2017 roku w Katedrze Designu na Wydziale Komunikacji Socjologii i Kultury Białoruskiego Państwowego Uniwersytetu w Mińsku odbyła się I Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Praktyczna zatytułowana Актуальные проблемы дизайна и дизайн-образования. Jej współorganizatorami i uczestnikami byli pracownicy Zakładu Edukacji Wizualnej (prof. UwB, dr hab. szt. Marzanna Morozewicz, dr hab. Andrzej Kisielewski) oraz Zakładu Kulturoznawstwa (prof. UwB, dr hab. Katarzyna Citko, prof. UwB, dr hab. Krzysztof Arcimowicz, dr Ewa Kępa, dr Tomasz Adamski, dr Wojciech Siwak, mgr Mariola Wojtkiewicz) z nowopowołanego Międzywydziałowego Instytutu Kulturoznawstwa i Sztuki UwB.

Uczestnicy konferencji zaprezentowali wyniki swoich badań w formie otwartych wykładów, a także przeprowadzili warsztaty ze studentami kierunku Дизайн na uniwersytecie w Mińsku. W ramach konferencji odbyła się również wystawa fotografii pt. Martwe natury autorstwa dr hab. szt. Marzanny Morozewicz, prof. UwB. Dokumentacja działań praktycznych oraz teksty wystąpień uczestników tego międzynarodowego spotkania zostaną wkrótce opublikowane w wydawnictwie pokonferencyjnym przygotowywanym przez pracowników Katedry Designu Uniwersytetu w Mińsku.

Pracownicy naukowo-dydaktyczni Katedry Designu BPU w Mińsku zostali zaproszeni do odwiedzenia naszego Uniwersytetu w przyszłym roku akademickim i uczestnictwa w międzynarodowej konferencji naukowo-praktycznej – tym razem przygotowywanej przez pracowników Zakładu Kulturoznawstwa Międzywydziałowego Instytutu Kulturoznawstwa i Sztuki UwB.

 

minsk1

Pracownicy Zakładu Kulturoznawstwa i Zakładu Edukacji Wizualnej MIKiS UwB w przerwie obrad.

 

Dr hab. Andrzej Kisielewski podczas wykładu otwartego pt. Obrazy w kulturze marketingu.

 

Otwarcie wystawy fotografii pt. Martwe natury autorstwa dr hab. szt. Marzanny Morozewicz, prof. UwB.

 

Studenci kierunku Дизайн podczas otwarcia wystawy fotografii pt. Martwe natury autorstwa dr hab. szt. Marzanny Morozewicz, prof. UwB.

 

Mgr Mariola Wojtkiewicz prowadząca warsztaty ze studentami kierunku Дизайн.

 

Dr hab. Andrzej Kisielewski i doc. Iwan Januszewicz Dziekan Wydziału Komunikacji Socjologii i Kultury BPU w Mińsku - podczas zakończenia konferencji.


OGŁOSZENIA STUDENCKIE

  • Dzień zamknięty

    Sekretariat i dziekanat ISK dnia 29.04.2021 r. będzie nieczynny.

  • Uwaga III rok I stopnia

    Zajęcia warsztaty etnograficzne z prof. I. Matus zaległe z II roku I stopnia 2019/2020 odbędą się...

  • II rok Słowo w kulturze

    Zajęcia II rok Słowo w kulturze zostają przeniesione ze środy na wtorek gr 1 godz. 10.15 gr 2...

  • Uwaga I rok II stopnia

    Ćwiczenia z antropologii mediów dnia 23.03.2021 r. (wtorek) nie odbędą się. Zostaną odrobione w...

  • Zajęcia z dr Radłowską

    Uwaga I rok I stopniaZajęcia z dr Radłowską dnia 18.03.2021 r. zostają odwołane. Odbędą się w innym...

 

 

STUDIA I STOPNIA
 

     STUDIA II STOPNIA

 

 T2

MEDIA
I KOMUNIKOWANIE

      

T3

REKLAMA
I PUBLIC RELATIONS

                
      

T4

KOMUNIKOWANIE
W MEDIACH CYFROWYCH

 
          

T6

FILMOZNAWSTWO-
MEDIOZNAWSTWO

 

           

T5

KULTURA PODLASIA

 

Instytut Studiów Kulturowych posiada w ofercie pięć specjalności - dwie na studiach I stopnia i trzy na studiach II stopnia. Specjalności umożliwiają zdobycie fachowej wiedzy i umiejętności charakterystycznych dla danej dziedziny (tworzenie efektywnych kampanii reklamowych, praca nad warsztatem fotograficzno-filmowym, tworzenie treści w mediach cyfrowych, poznawanie dziedzictwa kulturowego regionu). Jednakże te same specjalności przenikają się w wielu aspekatch i nawzajem uzupełniają. Zachecamy do zapoznania się z ofertą studiów I i II stopnia na kulturoznawstwie

 

 

 

Wybrane publikacje pracowników Instytutu Studiów Kulturowych

 


Monika Kostaszuk-Romanowskadeziluzja monika
Deziluzja w dramcie. Rozważania teoretyków i praktyki dramaturgiczne Juliusza Słowackiego

 

Książka dr Moniki Kostaszuk-Romanowskiej odznacza się rzadko spotykaną precyzyjnością przemyśleń, wyłożonych przejrzyście i elegancko. Autorka wykorzystała w niej swoje szerokie i niezbyt często łączące się kompetencje: teoretyka literatury, teatrologa, znawcy romantyzmu i twórczości Słowackiego, dodając do nich zmysł krytyczny, umiejętność syntezy i subtelność analiz. Problematykę rozprawy na pierwszy rzut oka można umieścić w od dawna eksplorowanym kręgu rozważań o teatralnej formie polskiego dramatu romantycznego, nad którym – zwłaszcza nad arcydziełami trójcy wieszczów – zaciążyło „fatum niesceniczności”. Jednakże w książce o deziluzji Autorce udało się ustanowić własne pole badawcze – w dramatach romantycznych dostrzegła swoistą, nową formę, ukształtowaną przez, jak określa to trafnie we wstępie, „przymusową swobodę twórczą” – teatralność i zarazem świadomość braku dostępu do sceny. W przypadku Słowackiego dr Kostaszuk-Romanowska wychwyciła zjawisko swoistej gry poety z teatralizacją, wzięcie jej w „autotekstowy nawias”, zamierzając prześledzić, jak „rezygnacja z kreowania w dziele złudzenia prawdziwości paradoksalnie zbliża dzieło do prawdy”, szczególnej „prawdy aktu tworzenia, statusu twórcy”, jego światoobrazu i poglądów na sztukę. Taka autotematyczna, a zarazem radykalnie przewartościowująca mity perspektywa, zbliża dzieło Słowackiego do debat dwudziestowiecznej awangardy. (Z Recenzji dr hab. Elżbiety Kiślak, prof. IBL PAN)


Karolina WierelWierel Publikacja1
Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach literackich 
i filmowych przełomu XX i XXI wieku

(…) osią książki, głównym wektorem zawartych w niej rozważań i analiz, jest motyw Księgi, różne formy jego obecności, w różnych postaciach, w utworach badanego nurtu. Śledząc ten watek autorka przekonująco dowodzi zaskakującej żywotności motywu, który w świecie nowych mediów mógłby wydawać się anachroniczny, tymczasem okazuje się zwornikiem wielu ważnych treści „wyobraźni postapokaliptycznej”, wehikułem zdolnym do przenoszenia do świata „po końcu” tradycyjnych struktur poznania i otwartym na takie ich przekształcenia, by odpowiadały na wyzwania radykalnie nowych doświadczeń (…).
(Z recenzji prof. dr. hab. Grzegorza Godlewskiego Instytut Kultury Polskiej, UW)

 


Olchanowski Publikacja1

Tomasz Olchanowski
Kultura ponowoczesna w perspektywach antropologii politeistycznej
Termin antropologii politeistycznej zrodził się oczywiście wraz z lekturą pism Hillmana, jak też dzięki wizjom greckich filozofów przedsokratejskich, wizjom Platona, neoplatoników, także tych, których zwiemy neoplatonikami renesansowymi. Antropologia politeistyczna więcej zawdzięcza wielkiej literaturze niż poglądom skostniałych akademików. Scala to, co zostało rozdzielone, jednocześnie zostawiając temu, co scala, autonomię. Scala filozofię z psychologią, pedagogikę z kulturoznawstwem czy twórczość artystyczną z socjologią. Pedagog czy psycholog nie może być tylko i wyłącznie człowiekiem nauki, obojętnie czy teoretykiem, czy praktykiem, lecz również powinien każdego dnia odkrywać w sobie duszę artysty. Inaczej skostnieje, a wtedy nieustannie powtarzać będzie te same błędy, które przed nim popełnili inni.


 

  • KULTURA I SZTUKA U PROGU XXI WIEKU
  • INTERMEDIALNOŚĆ W KULTURZE KOŃCA XX WIEKU
  • Słowo w kulturze mediów
  • Przyszłość języka
  • Między powtórzeniem
  • Przyszłość tradycji
  • dr Karolina Wierel
  • ARTYSTÓW GRY Z KULTURĄ
  • NA STYKACH KULTUR I MEDIÓW
  • Sztuka i nie-sztuka
  • SPEKTAKLE ZMYSŁÓW
  • Mity, legendy i historia
  • ESTETYKA ROCKA
  • Film w twórczości Struga
  • KULTURY TRADYCYJNE A KULTURA GLOBALNA
  • DESIGN
  • PRYMITYWIZM W SZTUCE AWANGARDY
  • FILMOWY ŚWIAT PEDRA ALMODOVARA
  • HISTORIE WYDOBYTE Z CIENIA
  • FILMOWE CZYTANIE KULTURY
  • POLSKIE TELE-SAGI
  • DYSKURSY O PŁCI I RODZINIE W POLSKICH TELESAGACH
  • METAFIZYKA I ETYKA SAMUELA CLARKE'A
  • BOHATER IDOL OSOBOWŚĆ MEDIALNA
  • DEUS EXPLICATUS
  • OBRAZ MĘŻCZYZNY W POLSKICH MEDIACH