W tym roku jesteśmy św. Mikołajami dla Pani Stanisławy, lat 74.

To osoba samotna i schorowana. Cierpi na chorobę wieńcową serca, astmę, zwyrodnienie kręgosłupa oraz zwyrodnienie kolan. Dwa lata temu straciła syna, który z nią mieszkał i pomagał w codziennym życiu. Od tego czasu mieszka sama w trzypokojowym mieszkaniu. Kobieta utrzymuje się z emerytury, która wynosi 1700 zł. Po opłaceniu kosztów utrzymania mieszkania i wydatków na leki oraz leczenie zostaje jej 570 zł. Pani Stanisława jest rozmowna, lubi żartować i ma do siebie ogromny dystans. Starsza Pani w przeszłości była zawodową krawcową, która lubiła swoją pracę i wykonywała ją sumiennie i uczciwie. Pomimo chorób i codziennych trudności jest wdzięczna za swoje życie. Jej największym marzeniem są zdrowe nogi, które ułatwiłyby jej codzienne funkcjonowanie.

Trzy kluczowe potrzeby:

1. Pralka Obecna pralka to 40 letnia typu „frania” -psuje się i nie dopiera Pralka kosztuje ok. 750 zł.

2. Koc – ok 60 zł Pani Stanisława z powodów finansowych oszczędza na ogrzewaniu a ma problemy z krążeniem i potrzebuje dużo ciepła dlatego prosi o nowy koc bo stary jest już porwany.

3. Środki czystości W ramach codziennej higieny osobistej oraz dbania o czystość i ład, Pani Stanisława potrzebuje środków czystości, na które ją nie stać.

To bardzo ważne byśmy mogli spełnić wyróżnione trzy kluczowe potrzeby. Aby było to możliwe prosimy o wpłaty na konto. Ze względu na sytuację epidemiczną prosimy o wpłaty przelewem, ale możliwe jest też dokonanie wpłaty w sekretariacie kulturoznawstwa, p.8B, do 10 grudnia 2020 do godziny 12.00.

dane do przelewu: mbank: 02 1140 2004 0000 3302 7411 3644 tytuł wpłaty: Szlachetna Paczka 2020 Karolina Wierel ul. Marczukowa 13D 15-724, Białystok

Pozostałe potrzeby: makaron, herbata, kawa, proszek do prania, płyn do mycia naczyń, płyn do płukania, płyny czyszczące, szampon Kurtka przejściowa, kolor jasny, rozmiar: L, Pani Stanisława ma około 165 cm wzrostu Ramka na zdjęcia: A5 15x21 Dary rzeczowe można przekazywać do 10 grudnia, do godziny 12.00 w sekretariacie kulturoznawstwa do specjalnie wyznaczonego pudełka.

Pomimo pandemii możemy razem podarować wiele radości samotnej kobiecie i sprawić, że święta będą dla niej „małym cudem”.

Z nadzieją i pozdrowieniami,

Alicja Kisielewska,

Ewa Czykwin

Karolina Wierel

instagram profilowe logo paczkaa


OGŁOSZENIA STUDENCKIE

  • II rok Słowo w kulturze

    Zajęcia II rok Słowo w kulturze zostają przeniesione ze środy na wtorek gr 1 godz. 10.15 gr 2...

  • Uwaga I rok II stopnia

    Ćwiczenia z antropologii mediów dnia 23.03.2021 r. (wtorek) nie odbędą się. Zostaną odrobione w...

  • Zajęcia z dr Radłowską

    Uwaga I rok I stopniaZajęcia z dr Radłowską dnia 18.03.2021 r. zostają odwołane. Odbędą się w innym...

  • Uwaga I rok I stopnia

    Przedmiot do wyboru z dr K. Radłowską dnia 11.03.2021 r. zostaję odwołany. Zostanie odrobiony w...

  • Uwaga I rok I stopnia

    Zajęcia z języka angielskiego z mgr J. Żylińską dnia 03.03.2021 r. (środa) zostają odwołane.

 

 

STUDIA I STOPNIA
 

     STUDIA II STOPNIA

 

 T2

MEDIA
I KOMUNIKOWANIE

      

T3

REKLAMA
I PUBLIC RELATIONS

                
      

T4

KOMUNIKOWANIE
W MEDIACH CYFROWYCH

 
          

T6

FILMOZNAWSTWO-
MEDIOZNAWSTWO

 

           

T5

KULTURA PODLASIA

 

Instytut Studiów Kulturowych posiada w ofercie pięć specjalności - dwie na studiach I stopnia i trzy na studiach II stopnia. Specjalności umożliwiają zdobycie fachowej wiedzy i umiejętności charakterystycznych dla danej dziedziny (tworzenie efektywnych kampanii reklamowych, praca nad warsztatem fotograficzno-filmowym, tworzenie treści w mediach cyfrowych, poznawanie dziedzictwa kulturowego regionu). Jednakże te same specjalności przenikają się w wielu aspekatch i nawzajem uzupełniają. Zachecamy do zapoznania się z ofertą studiów I i II stopnia na kulturoznawstwie

 

 

 

Wybrane publikacje pracowników Instytutu Studiów Kulturowych

 


Monika Kostaszuk-Romanowskadeziluzja monika
Deziluzja w dramcie. Rozważania teoretyków i praktyki dramaturgiczne Juliusza Słowackiego

 

Książka dr Moniki Kostaszuk-Romanowskiej odznacza się rzadko spotykaną precyzyjnością przemyśleń, wyłożonych przejrzyście i elegancko. Autorka wykorzystała w niej swoje szerokie i niezbyt często łączące się kompetencje: teoretyka literatury, teatrologa, znawcy romantyzmu i twórczości Słowackiego, dodając do nich zmysł krytyczny, umiejętność syntezy i subtelność analiz. Problematykę rozprawy na pierwszy rzut oka można umieścić w od dawna eksplorowanym kręgu rozważań o teatralnej formie polskiego dramatu romantycznego, nad którym – zwłaszcza nad arcydziełami trójcy wieszczów – zaciążyło „fatum niesceniczności”. Jednakże w książce o deziluzji Autorce udało się ustanowić własne pole badawcze – w dramatach romantycznych dostrzegła swoistą, nową formę, ukształtowaną przez, jak określa to trafnie we wstępie, „przymusową swobodę twórczą” – teatralność i zarazem świadomość braku dostępu do sceny. W przypadku Słowackiego dr Kostaszuk-Romanowska wychwyciła zjawisko swoistej gry poety z teatralizacją, wzięcie jej w „autotekstowy nawias”, zamierzając prześledzić, jak „rezygnacja z kreowania w dziele złudzenia prawdziwości paradoksalnie zbliża dzieło do prawdy”, szczególnej „prawdy aktu tworzenia, statusu twórcy”, jego światoobrazu i poglądów na sztukę. Taka autotematyczna, a zarazem radykalnie przewartościowująca mity perspektywa, zbliża dzieło Słowackiego do debat dwudziestowiecznej awangardy. (Z Recenzji dr hab. Elżbiety Kiślak, prof. IBL PAN)


Karolina WierelWierel Publikacja1
Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach literackich 
i filmowych przełomu XX i XXI wieku

(…) osią książki, głównym wektorem zawartych w niej rozważań i analiz, jest motyw Księgi, różne formy jego obecności, w różnych postaciach, w utworach badanego nurtu. Śledząc ten watek autorka przekonująco dowodzi zaskakującej żywotności motywu, który w świecie nowych mediów mógłby wydawać się anachroniczny, tymczasem okazuje się zwornikiem wielu ważnych treści „wyobraźni postapokaliptycznej”, wehikułem zdolnym do przenoszenia do świata „po końcu” tradycyjnych struktur poznania i otwartym na takie ich przekształcenia, by odpowiadały na wyzwania radykalnie nowych doświadczeń (…).
(Z recenzji prof. dr. hab. Grzegorza Godlewskiego Instytut Kultury Polskiej, UW)

 


Olchanowski Publikacja1

Tomasz Olchanowski
Kultura ponowoczesna w perspektywach antropologii politeistycznej
Termin antropologii politeistycznej zrodził się oczywiście wraz z lekturą pism Hillmana, jak też dzięki wizjom greckich filozofów przedsokratejskich, wizjom Platona, neoplatoników, także tych, których zwiemy neoplatonikami renesansowymi. Antropologia politeistyczna więcej zawdzięcza wielkiej literaturze niż poglądom skostniałych akademików. Scala to, co zostało rozdzielone, jednocześnie zostawiając temu, co scala, autonomię. Scala filozofię z psychologią, pedagogikę z kulturoznawstwem czy twórczość artystyczną z socjologią. Pedagog czy psycholog nie może być tylko i wyłącznie człowiekiem nauki, obojętnie czy teoretykiem, czy praktykiem, lecz również powinien każdego dnia odkrywać w sobie duszę artysty. Inaczej skostnieje, a wtedy nieustannie powtarzać będzie te same błędy, które przed nim popełnili inni.


 

  • KULTURA I SZTUKA U PROGU XXI WIEKU
  • INTERMEDIALNOŚĆ W KULTURZE KOŃCA XX WIEKU
  • Słowo w kulturze mediów
  • Przyszłość języka
  • Między powtórzeniem
  • Przyszłość tradycji
  • dr Karolina Wierel
  • ARTYSTÓW GRY Z KULTURĄ
  • NA STYKACH KULTUR I MEDIÓW
  • Sztuka i nie-sztuka
  • SPEKTAKLE ZMYSŁÓW
  • Mity, legendy i historia
  • ESTETYKA ROCKA
  • Film w twórczości Struga
  • KULTURY TRADYCYJNE A KULTURA GLOBALNA
  • DESIGN
  • PRYMITYWIZM W SZTUCE AWANGARDY
  • FILMOWY ŚWIAT PEDRA ALMODOVARA
  • HISTORIE WYDOBYTE Z CIENIA
  • FILMOWE CZYTANIE KULTURY
  • POLSKIE TELE-SAGI
  • DYSKURSY O PŁCI I RODZINIE W POLSKICH TELESAGACH
  • METAFIZYKA I ETYKA SAMUELA CLARKE'A
  • BOHATER IDOL OSOBOWŚĆ MEDIALNA
  • DEUS EXPLICATUS
  • OBRAZ MĘŻCZYZNY W POLSKICH MEDIACH