Studia stacjonarne pierwszego stopnia, jednolite magisterskie oraz drugiego stopnia
Etapy postępowania w sprawie przyjęcia na studia |
Rekrutacja uzupełniająca |
Rejestracja w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK) i wnoszenie opłaty rekrutacyjnej przez kandydatów. |
20.08.–10.09.2024 r. |
Egzamin wstępny/rozmowa kwalifikacyjna (w przypadku kierunków, na których zasady rekrutacji przewidują taki egzamin/rozmowę). |
12.09.2024 r. |
Ogłoszenie kandydatom wyników postępowania w sprawie przyjęcia na studia w systemie IRK (na osobistych kontach rejestracyjnych). |
17.09.2024 r. od godz. 13.00 |
Przyjmowanie kompletu wymaganych dokumentów od kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na I rok studiów. Dokumenty powinny być dostarczone do siedziby wydziału/instytutu. |
18-20.09.2024 r. do godz. 13.00 |
Ogłoszenie kandydatom zweryfikowanych wyników postępowania w sprawie przyjęcia na studia w systemie IRK (w związku z niewyczerpaniem liczby miejsc). |
23.09.2024 r. od godz. 13.00 |
Przyjmowanie kompletu wymaganych dokumentów od kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na I rok studiów w związku z niewyczerpaniem liczby miejsc (na skutek rezygnacji kandydatów). |
24.09.2024 r. do godz. 13.00 |
Ogłoszenie kandydatom ostatecznych, zweryfikowanych wyników postępowania w sprawie przyjęcia na studia w systemie IRK (na osobistych kontach rejestracyjnych). | 25.09.2022 r. od godz. 13.00 |
https://uwb.edu.pl/kandydat
(szczegółowe informacje o ofercie edukacyjnej UwB)
Poziom kształcenia: I stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Czas trwania: 3 lata
Limit miejsc: 60
Język wykładowy: polski
Studia pierwszego stopnia trwają 6 semestrów. Liczba godzin zajęć dydaktycznych wynosi 1875. Liczba punktów ECTS (European Credit Transfer System), jakie student powinien uzyskać wynosi 183.
Absolwent kierunku studiów kulturoznawstwo powinien posiadać uporządkowaną wiedzę szczegółową w niektórych obszarach studiowanej dyscypliny: - wiedzę z zakresu historii i teorii kultury, komunikacji kulturowej, historii sztuki, teatrologii, filmoznawstwa i wiedzy o mediach, regionalistyki a także wiedzę o współczesnym życiu kulturalnym i instytucjach kultury. Powinien on dysponować znajomością podstawowych mechanizmów ekonomiki kultury, procedur pozyskiwania środków finansowych na kulturę, w tym – środków unijnych, podstaw marketingu w kulturze oraz współczesnych form i sposobów informacji o kulturze i promocji kultury. Absolwent studiów pierwszego stopnia powinien posiadać umiejętności posługiwania się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauk o kulturze w typowych sytuacjach profesjonalnych.
Absolwent kierunku kulturoznawstwo jest przygotowany do pracy w: instytucjach upowszechniania kultury, urzędach, redakcjach medialnych, muzeach, kinach, agencjach reklamowych, agencjach public relations, organizacjach pozarządowych, szkołach (konieczne przygotowanie pedagogiczne).
Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Studia licencjackie mają orientację praktyczną, ponieważ są zorientowane na konkretne specjalności:
• Media i komunikowanie: opis sylwetki absolwenta
Studia w ramach specjalności pozwalają zapoznać się z wiedzą teoretyczną z zakresu: antropologii mediów, teorii telewizji, narracji w mediach cyfrowych, mediów w Polsce, języka w mediach oraz komunikacji medialnej.
Absolwent specjalności zdobędzie także praktyczne umiejętności w trakcie zajęć warsztatowych. Będą one dotyczyły kultury cyfrowej, analizy przekazów audiowizualnych, digital storytelling, kreowania wizerunku w mediach społecznościowych, zachowań komunikacyjnych w moderowaniu relacji instytucji z mediami, wykorzystywanych np. w pracy rzecznika prasowego, a także w zakresie nowych technologii informacyjnych, stosowanych w przestrzeni mediów cyfrowych.
To wszystko umożliwi absolwentom pracę w charakterze rzecznika prasowego instytucji. Będą także przygotowani do pracy w zakresie upowszechniania i promocji kultury audiowizualnej: w wydawnictwach, redakcjach pism, radiu, telewizji, kinach, ośrodkach kultury, instytucjach samorządowych i pozarządowych, na portalach internetowych, w mediach społecznościowych.
Studia w ramach specjalności pozwalają poznać strategie perswazyjne stosowane w reklamie i public relations, jak również historię i teorię reklamy i PR w kontekście zagadnień marketingu, prawa autorskiego i prasowego, historii i teorii mediów, teorii kultury, historii sztuki i filozofii. Ważnym elementem studiów są zajęcia warsztatowe umożliwiające poznanie zasad konstruowania komunikatów reklamowych i PR w praktyce.
W trakcie studiów słuchacze nabywają wiedzę i umiejętności jej praktycznego zastosowania. To wszystko ma umożliwić absolwentom pracę w charakterze specjalistów od komunikacji marketingowej, zwłaszcza w sferze reklamy i public relations, we wszelkiego rodzaju organizacjach, instytucjach i przedsiębiorstwach.
Wybór specjalności na podstawie wypełnionej deklaracji
Przedmioty do wyboru: konwersatoria
Praktyki zawodowe
Seminarium licencjackie
Przedmioty objęte planem studiów
Przedmioty obowiązkowe:
• Historia kultury
• Komunikacja kulturowa
• Mitologie europejskie
• Podstawy komunikacji międzykulturowej
• Antropologiczne podstawy kulturoznawstwa
• Historia sztuki
• Kultura krajów sąsiednich
• Semiotyka kultury
• Wybrane zagadnienia z historii filozofii
• Kulturowe konteksty literatury
• Język a kultura
• Teoria kultury współczesnej
• Słowo w kulturze
• Socjologia kultury
• Kultura audiowizualna
• Teatr i widowiska
• Kultura Podlasia
• Film w kulturze
• Muzyka w kulturze
• Animacja kultury
• Problemy kultury popularnej
• Formy animacji kultury
• Zarządzanie i marketing w instytucjach kultury
• Metody analizy i interpretacji dzieła: filmowego, plastycznego, teatralnego, literackiego
• Kultura cyfrowa
• Warsztaty: teatralne, fotograficzne, etnograficzne - do wyboru
• Metodologia badań kulturoznawczych
• Technologia informacyjna
• Wychowanie fizyczne
• Ochrona własności intelektualnej
• Język obcy
Przedmioty specjalnościowe – reklama i public relations:
Przedmioty do wyboru: konwersatoria
Praktyki zawodowe
Seminarium licencjackie
Link do planów studiów dla danego kierunku/specjalności obowiązujących od roku akademickiego 2023/2024 0
Specjalność Media i komunikowanie
Specjalność Reklama i public relations
Zasady kwalifikacji
Przedmioty brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym:
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z nową maturą
Sposób przeliczania punktów
...
(liczba słów w pełnym opisie: 291)
+pokaż więcej informacji
Zasady kwalifikacji dla kandydatów ze starą maturą
Sposób przeliczania punktów
w skali 6-stopniowej:
6,0 - 90 pkt.
5,0 - 75 pkt.
4,0 - 55 pkt.
3,0 - 40 pkt.
...
(liczba słów w pełnym opisie: 244)
+pokaż więcej informacji
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z Maturą Europejską
Sposób przeliczania punktów
...
(liczba słów w pełnym opisie: 369)
+pokaż więcej informacji
Zasady kwalifikacji dla kandydatów Maturą Międzynarodową
Sposób przeliczania punktów
...
(liczba słów w pełnym opisie: 339)
+pokaż więcej informacji
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
Sposób przeliczania punktów
Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym
Laureaci i finaliści olimpiad stopnia centralnego oraz laureaci konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich uzyskują podczas postępowania w sprawie przyjęcia na studia maksymalną liczbę punktów na niżej wymienione kierunki studiów:
-Olimpiada Artystyczna
-Olimpiada Filozoficzna
-Olimpiada Historyczna
-Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym
-Olimpiada Wiedzy o Unii Europejskiej
-Olimpiada Języka Angielskiego
-Olimpiada Języka Francuskiego
-Olimpiada Literatury i Języka Polskiego
-Olimpiada Języka Niemieckiego
-Olimpiada Języka Rosyjskiego
-Olimpiada Języka Łacińskiego
-Olimpiada Wiedzy o Mediach
-Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej
są zwolnieni z postępowania rekrutacyjnego.
Wyżej wymienione uprawnienia, niezależnie od roku ich uzyskania, przysługują kandydatowi w roku uzyskania świadectwa dojrzałości na jeden kierunek wybrany przez kandydata podczas rejestracji w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów. W przypadku niewykorzystania tych uprawnień w roku uzyskania świadectwa dojrzałości kandydat może z nich skorzystać w roku następnym, jeśli regulamin olimpiady lub konkursu lub dokument potwierdzający posiadanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady lub konkursu nie stanowią inaczej.
Podstawą uzyskania uprawnień jest dokument potwierdzający posiadanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady lub konkursu wydany przez komitet organizacyjny olimpiady lub konkursu, zgodny ze wzorem określonym odrębnymi przepisami, który należy dostarczyć przy składaniu dokumentów.
Zwolnieni z postępowania rekrutacyjnego mają obowiązek wniesienia opłaty rekrutacyjnej i muszą potwierdzić swoje uprawnienia do przysługujących im ulg.
Poziom kształcenia: II stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Czas trwania: 2 lata
Limit miejsc: 30
Język wykładowy: polski
Kulturoznawstwo, studia II stopnia
Studia drugiego stopnia stacjonarne trwają 4 semestry. Liczba godzin zajęć wynosi 800.
Liczba punktów ECTS wynosi 121. Studia kulturoznawcze drugiego stopnia są przeznaczone dla absolwentów kierunków z obszaru nauk humanistycznych lub społecznych studiów licencjackich. Celem studiów jest przygotowanie absolwentów do samodzielnego uczestnictwa w rozmaitych formach działalności kulturalnej.
Oprócz uzyskania rozszerzonej wiedzy z zakresu: antropologii kultury, filozofii kultury, teoria sztuki, metod badań kulturoznawczych, metod badań terenowych i rynku kultury, interpretacji tekstów kultury, studenci mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań i praktycznych umiejętności na jednej z trzech specjalizacji:
Rekrutacja w roku akademickim 2024/2025 będą odbywać się na następujące specjalizacje:
Komunikowanie w mediach cyfrowych
Filmoznawstwo
Kultura i natura Podlasia (nowość)
Oferta specjalizacyjna wynika z kilku uwarunkowań:
Po pierwsze ze specyfiki interdyscyplinarnych badań prowadzonych przez białostockie środowisko kulturoznawcze.
Po drugie – proponowane specjalizacje wpisują się, jak zakładamy, w potrzeby lokalnego rynku pracy.
Po trzecie studenci w ramach studiów poznają specyfikę kultury Podlasia w perspektywie humanistyki ekologicznej w obszarach teorii i praktyki oraz sposoby tworzenia i upowszechniania kultury związanej z regionem.
Absolwent jest przygotowany do aktywnego i samodzielnego wykonywania pracy w instytucjach i organizacjach związanych z kulturą.
Ponadto ma wpojone nawyki kształcenia ustawicznego i rozwoju zawodowego i jest przygotowany do podejmowania wyzwań badawczych i podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).
Program studiów opiera się na 3 składnikach:
przedmioty ogólne,
kierunkowe i
specjalizacyjne
Przedmioty ogólne: Ochrona własności intelektualnej, Język obcy, Technologia informacyjna, Specjalistyczny warsztat językowy
Przedmioty kierunkowe: Filozofia kultury, Teoria sztuki, Metody badań kulturoznawczych, Antropologia mediów, Metody badań terenowych i rynku kultury, Antropologia kultury, Antropologia codzienności, Antropologiczne problemy w literaturze, Interpretacja tekstów kultury, konwersatoria do wyboru, objazdy naukowe
Przedmioty specjalizacyjne:
Komunikowanie w mediach cyfrowych: Sztuki wizualne i performatywne, Marketing internetowy, Komunikacja społeczna, Reklama w mediach cyfrowych, Filozofia nowych mediów, Public relations w mediach cyfrowych *, Zachowania komunikacyjne w nowych mediach, Film i fotografia w mediach cyfrowych, Kreatywne pisanie/Dziennikarstwo internetowe
Filmoznawstwo: Media mobilne i social media w kulturze *, Przegląd teorii filmowych, Historia filmu polskiego, Historia filmu powszechnego, Teoria telewizji, Dźwięk i muzyka w filmie, Zagadnienia filmu współczesnego, Intermedialne projekty kulturalne
Kultura i natura Podlasia: Wielokulturowość Podlasia – dziedzictwo i współczesność, Natura Podlasia, Ekofilozofia, Warsztaty etnograficzne, Warsztaty kreatywne, Animacja kultury i natura, Turystyka kulturowa Podlasia, Sztuka Podlasia
Czego nauczysz się podczas studiów
KOMUNIKOWANIE W MEDIACH CYFROWYCH
Specjalizacja – mając charakter uniwersytecki – daje studentkom i studentom wiedzę, kompetencje i umiejętności, dzięki którym będą oni w stanie znaleźć swoje miejsce na rynku pracy. Absolwenci są przygotowywani do pracy przede wszystkim w instytucjach reprezentujących przemysł kreatywny – w redakcjach portali internetowych, agencjach marketingowych, agencjach reklamowych i PR, w działach promocji instytucji kultury, a także w działach promocji rożnego rodzaju podmiotów biznesowych.
FILMOZNAWSTWO
Absolwentka/absolwent specjalizacji powinien znać i rozumieć specyfikę współczesnej kultury audiowizualnej, w zakres której wchodzi film oraz nowoczesne media i technologie cyfrowe. Celem kształcenia na specjalizacji filmoznawstwo jest wyedukowanie przyszłych krytyków filmowych, dziennikarzy filmowych i telewizyjnych zajmujących się problematyką filmową, a także nauczycieli specjalizujących się w problematyce filmowej i absolwent/absolwentka po ukończeniu studiów będzie świadomy znaczenia nowych mediów w kulturze i ich wpływu na rzeczywistość społeczną, będzie również potrafił tę wiedzę wykorzystać w rozważaniach analitycznych i działaniu praktycznym.
KULTURA I NATURA PODLASIA
Absolwentka/absolwent specjalizacji powinien znać i rozumieć specyfikę współczesnej kultury regionalnej jak i jej historycznych i przyrodniczych uwarunkowań Celem kształcenia na specjalizacji jest wyedukowanie przyszłych animatorów kultury wyspecjalizowanych w kulturze regionu Podlasia w obszarach kultury i natury. Absolwent/absolwentka po ukończeniu studiów będzie świadomy znaczenia kultury lokalnej i jej uwarunkowań przyrodniczych, będzie potrafił zaplanować i realizować projekty animacyjne w środowisku społeczności lokalnej przy wykorzystaniu walorów przyrodniczych, dziedzictwa kulturowego i potencjału kulturowego danego obszaru.
Czym możesz się zajmować po danych studiach
Absolwent specjalizacji Komunikowanie w mediach cyfrowych dzięki wiedzy uzyskanej w trakcie studiów, będzie predestynowany do pracy w instytucjach związanych ze sferą biznesu, a także z instytucjach zarządzających dorobkiem kultury – w placówkach kulturalnych czy w odpowiednich działach zajmujących się kulturą organów administracji rządowej i samorządowej.
Absolwent specjalności Kultura i natura Podlasia jest przygotowany do pracy w różnych instytucjach kultury i edukacji w roli animatora, edukatora i eksperta od kultury regionu i przyrodniczych uwarunkowań Podlasia . Absolwent specjalizacji Kultura i natura Podlasia zostaje przygotowany do zawodowego zajmowania się animacją kultury w instytucjach takich jak domy kultury, galerie, muzea, fundacje i stowarzyszenia, pozwalające na uprawianie zawodu animatora kultury i specjalisty od kultury Podlasia i jej przyrodniczych uwarunkowań.
Po ukończeniu kształcenia na specjalizacji Filmoznawstwo absolwent będzie posiadał pogłębioną wiedzę z zakresu historii filmu polskiego i powszechnego, jego teorii i analizy. Wyposażony zostanie również w podstawy warsztatu krytyka filmowego, a także przyswoi rozległe i uporządkowane wiadomości na temat związków filmu z innymi mediami oraz innymi dziedzinami sztuki. Oprócz wiedzy teoretycznej, student zdobędzie umiejętności praktyczne, dzięki uczestnictwu w warsztatach i projekcjach filmowych.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.