Opisy seminariów magisterskich w roku akademickim 2024/2025
1 dr hab., prof. UwB Krzysztof Arcimowicz
„Aktualne kwestie społeczne i kulturowe w przekazach medialnych”
Seminarium magisterskie zogniskowane będzie na ważnych i przykuwających uwagę w obecnym czasie kwestiach społecznych i kulturowych w szeroko pojmowanych przekazach medialnych. Badania mogą krążyć wokół, takich kategorii jak: tożsamość, wartości, płeć kulturowa, rodzina, ciało, seksualność, przedmioty materialne. Po pierwsze, prace magisterskie mogą polegać na analizie seriali, reklam, serwisów internetowych, programów telewizyjnych, fandomów etc. Po drugie, tematy prac mogą odnosić się do recepcji wybranych przekazów – chodziłoby o analizę wypowiedzi zamieszczanych na forach i portalach internetowych lub wywiady z użytkowniczkami i użytkownikami mass mediów. Po trzecie, istnieje możliwość połączenia badań odnoszących się do zawartości przekazów medialnych z badaniami dotyczącymi ich recepcji.
Przykładowa problematyka
2.prof. dr hab. Alicja Kisielewska
Temat: Problemy kultury audiowizualnej
Tematyka seminarium będzie dotyczyła wybranych problemów kultury audiowizualnej.
Zarys problematyki:
- Telewizja i jej gatunki u progu ery postsieci;
- Telewizja i jej widzowie (kontekst polski);
- Współczesne rytuały medialne;
- Polskie seriale telewizyjne czasów PRL-u i współczesne;
- Amerykańskie seriale telewizyjne jako kulturowy fenomen;
- Nowe praktyki użytkowania mediów - Netflix, subskrypcja wideo na żądanie (SVOD), streaming;
- Telewizja regionalna (trans graniczna) i jej kulturowa rola;
- Nowe strategie odbioru seriali (binge-viewing) – kultura partycypacji;
- Telewizja online – nowe strategie konsumpcji mediów;
- Serie internetowe (Netflix, Amazon, You Tube) – odbiorcy w erze datafikacji;
- Media mobilne jako źródło nowych doświadczeń i tożsamości;
- Praktyki oglądania telewizji na różnych ekranach – znaczenie?
Istotnym elementem zajęć będą dyskusje wokół przeczytanych tekstów teoretycznych. Pozwolą one wypracować odpowiednie do podejmowanej problematyki stanowiska metodologiczne, a w konsekwencji ułatwią studentom przygotowanie konspektu, a następnie napisanie pracy magisterskiej.
Formuła seminarium dopuszcza także inne tematy związane z problematyką kultury audiowizualnej. Osoby zainteresowane serdecznie zapraszam.
Alicja Kisielewska
3.dr hab. Katarzyna Citko
Opisy seminariów licencjackich w roku akademickim 2024/2025
Seminarium licencjackie poświęcone procesom, zjawiskom, obyczajom zachodzącym na pograniczu kulturowym. Szczególnie eksponowane będą osoby które zostały ukształtowane w środowisku wielokulturowym. W czasie seminarium analizowane będą postawy osób wywodzące się z terenów dzisiejszego Podlasia, Wileńszczyzny, Grodzieńszczyzny i Polesia. Wielokulturowość społeczeństw na pograniczu wpłynęła na postawę znanych opisywanych jednostek i ich twórczość. Chodzi tu o takie postacie jak Czesław Miłosz, Czesław Niemen czy Leon Tarasewicz.
Celem seminarium jest przygotowanie studentów do pisania pracy licencjackiej i wsparcie indywidualnych zainteresowań studentów. Podczas seminarium studenci poznają metodologię prowadzenia badań i warsztat pracy autora pracy naukowej, zapoznają się z nowymi opracowaniami z zakresu objętego tematyką seminarium, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki bliskiej zagadnieniom omawianym w projektowanej pracy licencjackiej.
Tematyka seminarium: Twórczość codzienna jako praktyka kulturowa
Na seminarium zapraszam wszystkich zainteresowanych zagadnieniami dotyczącymi twórczego praktykowania codzienności. Będziemy koncentrować się na odkrywaniu nieoczywistych znaczeń kulturowych zapisanych w różnych przejawach życia codziennego. Interesować nas będą zarówno działania podejmowane w sferze prywatnej jak i publicznej, w obszarze sacrum i profanum, w mieście, na wsi, w świecie rzeczywistym i w cyberprzestrzeni. Podejmowane analizy kulturoznawcze staną się podstawą do napisania prac dyplomowych.
WARSZTATY DO WYBORU:
ZAPISY NA WARSZTATY ODBYWAJĄ SIĘ PRZEZ SYSTEM USOS W DNIACH: 21.02.2025 r. od godz. 10.00 do 24.02.2025 r. do godz. 12.00.
Zapraszamy do rejestracji na warsztaty. Prosimy wybrać 1 z 2 proponowanych.
Rejestracja numer 520-W1-2024-KS1-2
Warsztaty filmowe 520-KS1-2WAR1
1.dr Tomasz Adamski
Warsztat ma na celu zaznajomienie studentów z pełnym procesem tworzenia etiud filmowych – od koncepcji, poprzez opracowanie scenariusza i scenopisu, realizację zdjęć, aż po etap postprodukcji. W trakcie zajęć uczestnicy będą pracować nad krótkimi formami filmowymi, wcielając się w różne role twórcze, takie jak scenarzysta, operator, reżyser, aktor czy montażysta. Praca nad etiudami będzie odbywała się w zespołach, co umożliwi rozwój umiejętności współpracy i wymiany twórczych doświadczeń. Powstające filmy mogą przyjmować formę dokumentalną, fabularną lub eksperymentalną, w zależności od wyboru i zainteresowań uczestników.
Warsztaty etnograficzne 520-KS1-2WAR2
2.Dr Artur Gaweł
Warsztaty etnograficzne to zajęcia dla osób, które chcą poznać wyjątkowe dziedzictwo kulturowe Podlasia bezpośrednio w terenie. We wstępie do warsztatów zostanie omówiona specyfika etnografii jako nauki zajmującej się kulturą ludową, a następnie zostanie przedstawiona problematyka etnograficznych badań terenowych. Tym razem ich tematem będzie ludowe budownictwo drewniane, a w szczególności zdobnictwo architektoniczne drewnianych domów. Podczas wyjazdów terenowych zostanie zebrana dokumentacja fotograficzna i opisowa zdobionych budynków w miejscowościach, które wyróżniają się w skali całego regionu ilością zachowanych do dzisiaj zdobionych domów. Warsztaty etnograficzne to wyjątkowa okazja do poznania piękna tradycyjnej wiejskiej architektury.
I r. I st. – opisy konwersatoriów semestr letni 2024/2025
Student zobowiązany jest w roku akademickim zaliczyć trzy przedmioty do wyboru – jeden w semestrze zimowym, dwa w semestrze letnim.
Zapisy na przedmioty do wyboru odbędą się w systemie USOS w dniach
21.02.2025 r. od godz. 9.00 do 24.02.2025 r. do godz. 12.00.
Do wyboru dwa przedmioty spośród czterech proponowanych:
Wybieramy 1z2 REJESTRACJA 520-K16-2024-KS1-1:
Przedmiot: Music in the Internet Age 520-KS1-1KON9
A discussion-based seminar surrounding the impact of the Internet and social media on music. Focused on 2000 to the present day, the discussion will utilize examples from social media, music videos, and lyrics to explore the prevalence of music on the Internet and how it has evolved over the last 20 years.
Topics may include:
Bibliography
El Gamal, Ashraf, "The Evolution of the Music Industry in the Post-Internet
Era" (2012). CMC Senior Theses. Paper 532.
http://scholarship.claremont.edu/cmc_theses/532
Taylor, Rod C. “Introduction: The Digital Age of Music.” E(Tunes), Fountainhead Press, 2014, pp. 1–7.
Wares, Christopher, Amy Bryson Smith, and Mary Laurent Teague.
“Exploring the Impact of Social Media on the Music Industry—From Music
Consumption and Discovery to Health and Wellness—And Developing a More
Sustainable Future." Journal of the Music and Entertainment Industry
Educators Association 23, no. 1 (2023): 13-47. https://doi.org/10.25101/23.1.
Dr hab. Urszula Pawluczuk
Przedmiot: Wielonarodowość mieszkańców Podlasia 520-KS1-1KON42
Wyjątkowość Podlasia z perspektywy wielowiekowego dziedzictwa kulturowego powstałego w wyniku współistnienia ze sobą bądź obok siebie wielu narodowości, grup etnicznych. Podlasie zamieszkiwali Polacy, posługujący się gwarami mazowieckimi, potomkowie Jaćwingów, Litwini, Rusini, mówiący gwarami o cechach białoruskich, ukraińskich i poleszuckich. Osiedlały się grupy narodowe Żydów, Niemców, Tatarów, Szkotów, Holendrów, Wielkorusów- Starowierów. Różnorodności narodowej, etnicznej towarzyszyły odmienności wyznaniowe.
Wybieramy 1z2 : REJESTRACJA 520-K17-2024-KS1-1:
1.Dr hab. szt. Marzanna Morozewicz prof.UwB
Przedmiot: Sztuka współczesna - wybrane zagadnienia 520-KS1-1KON11
Tematyka konwersatorium skupiona zostanie na kilku wybranych zagadnieniach sztuki współczesnej rozpatrywanych z punktu widzenia twórczyni - artystki. W oparciu o własne doświadczenia w tym zakresie proponuję dialog ze studentami koncentrujący się na trzech głównych wątkach:
1. Analiza twórczości współczesnych artystów polskich działających w obszarze sztuk wizualnych – ze szczególnym uwzględnieniem nurtu sztuki krytycznej oraz sztuki kobiet
2. Znaczenie wątków autobiograficznych w twórczości artystów współczesnych i ich wymiar autoterapeutyczny
3. Współczesne instytucje sztuki jako przestrzenie edukacyjne
Wyjątkowym elementem konwersatorium będą działania warsztatowe odbywające się w pracowni plastycznej, podczas których studenci skorzystają z możliwości bezpośredniego, czynnego doświadczenia procesu kreacji artystycznej z wykorzystaniem technik rysunkowych, malarskich lub mieszanych.
2.Dr Rafał Kuczyński
Przedmiot: "Demi Moore, Cecilia Galeriani and Virgin Mary: The History of Visual Arts in Three Images." 520-ks1-1KON37
The photo of the famous actress from the cover of "Vanity Fair" magazine, Leonardo's "Lady with an Ermine" and an iconic representation of Virgin Mary mark significant stages in the history of visual arts of the West. These three images will serve us as a starting point for a discussion concerning Medieval, Renaissance and Modern art. In our analysis we will focus on the technical foundations, the social role and the symbolic purpose of each of these images, trying to ground them in specific worldviews of epochs and communities, which made them possible. By asking a question about an understanding of nature, which underlies each of these images, we will be able to reflect on the historical change that took place in our notion of culture
2024/2025
II rok I stopnia -opisy konwersatoriów semestr letni 2024/2025
Student zobowiązany jest w roku akademickim zaliczyć cztery przedmioty do wyboru – dwa w semestrze zimowym, dwa w semestrze letnim.
Zapisy na przedmioty do wyboru odbędą się w systemie USOS w dniach
21.02.2025r. od godz. 09.00 do 24.02.2025r. do godz. 12.00.
Do wyboru dwa przedmioty :
Wybieramy 1 z 2 REJESTRACJA 520-K13-2024-KS1-2:
Przedmiot: Kultura powtórzenia. Zjawisko remasteru w grach, sztuce i innych mediach. 520-KS1-2KON44
Konwersatorium koncentruje się na problemie różnorodnych form powtórzenia występujących we współczesnych mediach. Uczestnicy dyskutować będą nad takimi zagadnieniami jak remake i remaster różnorodnych form wyrazu artystycznego: kina, komiksów, gier, literatury - łatwo przyswajalnych produktów kultury popularnej, które czerpią z nostalgicznej tęsknoty za dziecinnym okresem, często ograniczając się do powielania utartych schematów. Doświadczamy kolejnych edycji gier, książek, filmów i seriali, które niewiele różnią się od poprzednich. Pogrążamy się w remakach remaków, co prowadzić może do konkluzji, że żyjemy w kulturze powtórzenia. Powstaje tym samym pytanie, czy współczesna kultura może być twórcza czy już tylko odtwórcza.
Przedmiot: Dziedzictwo szkoły Annales a badania kulturoznawcze 520-KS1-2KON 48
Celem zajęć będzie omówienie problematyki dziedzictwa naukowego francuskiej szkoły Annales w kontekście badań historyczno-kulturowych. Dyskutowane będą wybrane teksty klasyczne badaczy powiązanych ze szkołą Annales, jak również współczesne publikacje kulturoznawcze nawiązujące do jej intelektualnych dokonań. Szczególny nacisk położony zostanie na poszerzenie wiedzy z zakresu współczesnej teorii kultury i badania historycznego wymiaru zjawisk kulturowych.
Wybieramy 1 z 2 REJESTRACJA 520-K14-2024-KS1-1:
Przedmiot: Film jako narzędzie kreowania rzeczywistości medialnej 520-KS1-2KON50
Konwersatorium analizuje, w jaki sposób film wpływa na postrzeganie rzeczywistości, jakie mechanizmy medialne wykorzystuje do budowania określonego obrazu świata oraz jaką rolę odgrywa w kształtowaniu opinii publicznej. Studenci poznają strategie narracyjne i wizualne stosowane w kinematografii oraz ich konsekwencje społeczne i kulturowe. Przedstawione zostaną takie zagadnienia jak propaganda filmowa, media w oczach filmowców, kino katastroficzne i kreowanie lęków społecznych, teorie spiskowe na ekranie, nowe media i technologia_deepfake.
Przedmiot: Słowo i obraz – ekranizacje wielkiej literatury 520-KS1-2KON49
Jak literatura ożywa na ekranie? Co tracimy, a co zyskujemy, gdy arcydzieła słowa stają się filmowym obrazem? Na tych zajęciach przyjrzymy się adaptacjom i ekranizacjom dzieł literackich, badając, jak twórcy filmowi reinterpretują klasyczne teksty i wpisują je w nowe konteksty kulturowe i historyczne.
Szczególną uwagę poświęcimy Josephowi Conradowi, którego stała się inspiracją dla reżyserów takich jak Francis Ford Coppola, który w Czasie Apokalipsy przeniósł Jądro ciemności w realia wojny w Wietnamie, czy Ridley Scott, tworząc film Pojedynek, oparty na opowiadaniu pod tym samym tytułem. Conrad to jednak tylko jeden z pisarzy, których dzieła ożyły w filmie. Przyjrzymy się również niezwykłej reinterpretacji Idioty w dziele Akiry Kurosawy, który przeniósł powieść Dostojewskiego w realia powojennej Japonii. Zbadamy także Stalkera Andrieja Tarkowskiego jako filmową adaptację Pikniku na skraju drogi braci Strugackich, zastanawiając się, jak reżyser przekształcił literacką dystopię w filozoficzne, oniryczne kino. Nie zabraknie również Lotu nad kukułczym gniazdem Kena Keseya, które w interpretacji Miloša Formana stało się jednym z najważniejszych filmów XX wieku, oraz Dantona Andrzeja Wajdy – ekranizacji twórczości Stanisławy Przybyszewskiej, w której historia rewolucji francuskiej staje się opowieścią o władzy, ideologii i manipulacji.
Zajęcia będą miały charakter interdyscyplinarny, łącząc analizę kulturową, teorię adaptacji oraz badania nad intermedialnością. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy wierna ekranizacja jest w ogóle możliwa, czy też film zawsze pisze nową opowieść, dostosowaną do języka kina i odbiorców danej epoki.
Zapraszam na fascynującą podróż między książką a ekranem!
III r. I st. – opisy konwersatoriów semestr letni 2024/2025
Student zobowiązany jest w roku akademickim zaliczyć trzy przedmioty – dwa w semestrze zimowym, jeden w semestrze letnim.
Zapisy na przedmioty do wyboru odbędą się w systemie USOS w dniach
21.02.2025 R. OD GODZ. 9.00 DO 24.02.2025 R. DO GODZ. 12.00
Do wyboru jeden przedmiot spośród dwóch proponowanych w semestrze letnim
Wybieramy 1 z 2 REJESTRACJA 520-K12-2024-KS1-3:
Przedmiot: Rok obrzędowy na Podlasiu . 520-KS1-3KON39
Konwersatorium zaznajamia studentów z podstawami wiedzy o regionie Podlasia, jego historią, zróżnicowaniem kulturowo-etnicznym, językowym i etnicznym. Uczestnicy zajęć poznają doroczny cykl świąt oraz zwyczajów i wierzeń z nimi związanych obchodzonych według kalendarzy katolickiego i prawosławnego w perspektywie historycznej, ich rozwój, zmiany oraz zanik.
Przedmiot: Arteterapia 520-KS1-3KON48
Głównym celem przedmiotu Arteterapia jest kształcenie umiejętności wykorzystania sztuki i procesu twórczego do oddziaływań terapeutycznych, rozwoju osobistego, a także treningu inteligencji emocjonalnej studenta.
Tematyka konwersatorium skupiona zostanie na dwóch zasadniczych wątkach problemowych:
Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami pracy arteterapeutycznej w zakresie terapii przez sztuki wizualne (podczas zajęć warsztatowych odbywających się w pracowni plastycznej) oraz przygotowanie ich do samodzielnego opracowania i przeprowadzenia autorskiego warsztatu arteterapeutycznego.
Przed rozpoczęciem nauki student powinien wykazać się podstawowymi wiadomościami z zakresu sztuk wizualnych. Powinien również posiadać bazowe umiejętności w zakresie posługiwania się popularnymi technikami plastycznymi.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.