Studia pierwszego stopnia trwają 6 semestrów. Liczba godzin zajęć dydaktycznych wynosi 1875. Liczba punktów ECTS (European Credit Transfer System), jakie student powinien uzyskać wynosi 183.
Absolwent kierunku studiów kulturoznawstwo powinien posiadać uporządkowaną wiedzę szczegółową w niektórych obszarach studiowanej dyscypliny: - wiedzę z zakresu historii i teorii kultury, komunikacji kulturowej, historii sztuki, teatrologii, filmoznawstwa i wiedzy o mediach, regionalistyki a także wiedzę o współczesnym życiu kulturalnym i instytucjach kultury. Powinien on dysponować znajomością podstawowych mechanizmów ekonomiki kultury, procedur pozyskiwania środków finansowych na kulturę, w tym – środków unijnych, podstaw marketingu w kulturze oraz współczesnych form i sposobów informacji o kulturze i promocji kultury. Absolwent studiów pierwszego stopnia powinien posiadać umiejętności posługiwania się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauk o kulturze w typowych sytuacjach profesjonalnych.
Absolwent kierunku kulturoznawstwo jest przygotowany do pracy w: instytucjach upowszechniania kultury, urzędach, redakcjach medialnych, muzeach, kinach, agencjach reklamowych, agencjach public relations, organizacjach pozarządowych, szkołach (konieczne przygotowanie pedagogiczne).
Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Studia licencjackie mają orientację praktyczną, ponieważ są zorientowane na konkretne specjalności:
• Media i komunikowanie: opis sylwetki absolwenta
Studia w ramach specjalności pozwalają zapoznać się z wiedzą teoretyczną z zakresu: antropologii mediów, teorii telewizji, narracji w mediach cyfrowych, mediów w Polsce, języka w mediach oraz komunikacji medialnej.
Absolwent specjalności zdobędzie także praktyczne umiejętności w trakcie zajęć warsztatowych. Będą one dotyczyły kultury cyfrowej, analizy przekazów audiowizualnych, digital storytelling, kreowania wizerunku w mediach społecznościowych, zachowań komunikacyjnych w moderowaniu relacji instytucji z mediami, wykorzystywanych np. w pracy rzecznika prasowego, a także w zakresie nowych technologii informacyjnych, stosowanych w przestrzeni mediów cyfrowych.
To wszystko umożliwi absolwentom pracę w charakterze rzecznika prasowego instytucji. Będą także przygotowani do pracy w zakresie upowszechniania i promocji kultury audiowizualnej: w wydawnictwach, redakcjach pism, radiu, telewizji, kinach, ośrodkach kultury, instytucjach samorządowych i pozarządowych, na portalach internetowych, w mediach społecznościowych.
Studia w ramach specjalności pozwalają poznać strategie perswazyjne stosowane w reklamie i public relations, jak również historię i teorię reklamy i PR w kontekście zagadnień marketingu, prawa autorskiego i prasowego, historii i teorii mediów, teorii kultury, historii sztuki i filozofii. Ważnym elementem studiów są zajęcia warsztatowe umożliwiające poznanie zasad konstruowania komunikatów reklamowych i PR w praktyce.
W trakcie studiów słuchacze nabywają wiedzę i umiejętności jej praktycznego zastosowania. To wszystko ma umożliwić absolwentom pracę w charakterze specjalistów od komunikacji marketingowej, zwłaszcza w sferze reklamy i public relations, we wszelkiego rodzaju organizacjach, instytucjach i przedsiębiorstwach.
Wybór specjalności na podstawie wypełnionej deklaracji
Przedmioty do wyboru: konwersatoria
Praktyki zawodowe
Seminarium licencjackie
Przedmioty objęte planem studiów
Przedmioty obowiązkowe:
• Historia kultury
• Komunikacja kulturowa
• Mitologie europejskie
• Podstawy komunikacji międzykulturowej
• Antropologiczne podstawy kulturoznawstwa
• Historia sztuki
• Kultura krajów sąsiednich
• Semiotyka kultury
• Wybrane zagadnienia z historii filozofii
• Kulturowe konteksty literatury
• Język a kultura
• Teoria kultury współczesnej
• Słowo w kulturze
• Socjologia kultury
• Kultura audiowizualna
• Teatr i widowiska
• Kultura Podlasia
• Film w kulturze
• Muzyka w kulturze
• Animacja kultury
• Problemy kultury popularnej
• Formy animacji kultury
• Zarządzanie i marketing w instytucjach kultury
• Metody analizy i interpretacji dzieła: filmowego, plastycznego, teatralnego, literackiego
• Kultura cyfrowa
• Warsztaty: teatralne, fotograficzne, etnograficzne - do wyboru
• Metodologia badań kulturoznawczych
• Technologia informacyjna
• Wychowanie fizyczne
• Ochrona własności intelektualnej
• Język obcy
Przedmioty specjalnościowe – reklama i public relations:
Przedmioty do wyboru: konwersatoria
Praktyki zawodowe
Seminarium licencjackie
Link do planów studiów dla danego kierunku/specjalności obowiązujących od roku akademickiego 2023/2024 0
Specjalność Media i komunikowanie
Specjalność Reklama i public relations
Zasady kwalifikacji
Przedmioty brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym:
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z nową maturą
Sposób przeliczania punktów
...
(liczba słów w pełnym opisie: 291)
+pokaż więcej informacji
Zasady kwalifikacji dla kandydatów ze starą maturą
Sposób przeliczania punktów
w skali 6-stopniowej:
6,0 - 90 pkt.
5,0 - 75 pkt.
4,0 - 55 pkt.
3,0 - 40 pkt.
...
(liczba słów w pełnym opisie: 244)
+pokaż więcej informacji
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z Maturą Europejską
Sposób przeliczania punktów
...
(liczba słów w pełnym opisie: 369)
+pokaż więcej informacji
Zasady kwalifikacji dla kandydatów Maturą Międzynarodową
Sposób przeliczania punktów
...
(liczba słów w pełnym opisie: 339)
+pokaż więcej informacji
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
Sposób przeliczania punktów
Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym
Laureaci i finaliści olimpiad stopnia centralnego oraz laureaci konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich uzyskują podczas postępowania w sprawie przyjęcia na studia maksymalną liczbę punktów na niżej wymienione kierunki studiów:
-Olimpiada Artystyczna
-Olimpiada Filozoficzna
-Olimpiada Historyczna
-Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym
-Olimpiada Wiedzy o Unii Europejskiej
-Olimpiada Języka Angielskiego
-Olimpiada Języka Francuskiego
-Olimpiada Literatury i Języka Polskiego
-Olimpiada Języka Niemieckiego
-Olimpiada Języka Rosyjskiego
-Olimpiada Języka Łacińskiego
-Olimpiada Wiedzy o Mediach
-Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej
są zwolnieni z postępowania rekrutacyjnego.
Wyżej wymienione uprawnienia, niezależnie od roku ich uzyskania, przysługują kandydatowi w roku uzyskania świadectwa dojrzałości na jeden kierunek wybrany przez kandydata podczas rejestracji w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów. W przypadku niewykorzystania tych uprawnień w roku uzyskania świadectwa dojrzałości kandydat może z nich skorzystać w roku następnym, jeśli regulamin olimpiady lub konkursu lub dokument potwierdzający posiadanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady lub konkursu nie stanowią inaczej.
Podstawą uzyskania uprawnień jest dokument potwierdzający posiadanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady lub konkursu wydany przez komitet organizacyjny olimpiady lub konkursu, zgodny ze wzorem określonym odrębnymi przepisami, który należy dostarczyć przy składaniu dokumentów.
Zwolnieni z postępowania rekrutacyjnego mają obowiązek wniesienia opłaty rekrutacyjnej i muszą potwierdzić swoje uprawnienia do przysługujących im ulg.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.