Prezes: Kacper Gutowski
Opiekun: dr Rafał Kuczyński
adres: mkknkulstruktura@gmail.com
W latach 2020-2022 Studenckie Koło Naukowe „Kulstruktura” działało na niewielką, Wydziałową skalę zajmując się głównie animacją życia studenckiego, a jego członkowie realizowali się przede wszystkim w działających przy Wydziale kołach teatralnych. Od roku akademickiego 2022/2023, wraz z powołanie nowego zarządu i reorganizacją Koła w Międzywydziałowe Kulturoznawcze Koło Naukowe „Kulstruktura” i poprzez nawiązanie współpracy z lokalną firmą VRCentrum studenci zyskali nowe narzędzia do realizowania przedsięwzięć kulturoznawczych. Udało się, bowiem, pozyskać dostęp do zestawu dziesięciu gogli VR oraz kamery i sprzętu komputerowego do obróbki materiałów cyfrowych, co umożliwiło studentom zgłębianie obszaru nowych technologii wirtualnej rzeczywistości. W roku akademickim 2022/2023 owocowało to zorganizowaniem kilku publicznych projekcji filmu VR poświęconego tematyce szeptuch pt.:”Szepty” w reżyserii Jacka Nagłowskiego, jak też warsztatami filmowymi z twórcą filmu. W tym samym roku studenci zorganizowali też samokształceniowe warsztaty z tworzenia przestrzeni wirtualnych z wykorzystaniem materiałów dostępnych na platformie „Horyzonty Zdarzeń Wirtualnych”.
Inicjatywy związane z animacją kulturalną przy wykorzystaniu VR studenci koła kontynuowali również w roku akademickim 2023/2024. Tym razem, prócz filmu VR prezentowali oni jednak również własną produkcję w postaci wirtualnego spaceru edukacyjnego po pracach Jerzego Nowosielskiego w parafii Opatrzności Bożej w Wesołej. Autorskie przedsięwzięcie wymagało przeprowadzenia sesji zdjęciowej przy pomocy kamery 360 stopni oraz zmontowania materiału według ustalonego wcześniej scenariusza. W tym samym roku akademickim starsi studenci podzielili się swoją wiedzą praktyczną z tworzenia spacerów ze studentami młodszych roczników, czego wynikiem był krótki spacer edukacyjny po galerii kulturoznawczej BWK prowadzonej na Wydziale.
Prócz rozwijania umiejętności w zakresie kulturoznawczego wykorzystania technologii VR członkowie koła aktywnie uczestniczyli w życiu wydziału angażując się w animację wydarzeń podczas dni otwartych, czy też tworzenie materiałów promocyjnych dla wydziału, np. sesji fotograficznej. Innym jeszcze przejawem aktywności studentów był wyjazd do siedziby TVP i wzięcie udziału – w roli aktywnej widowni – w nagraniach dwóch odcinków programu filozoficznego „KRONOS” realizowanego przez Fundację Augusta hr. Cieszkowskiego.
W roku akademickim 2024/2025 studenci kontynuują swoją aktywność w przestrzeni VR pracując nad nowymi realizacjami i zgłębiając możliwości wykorzystania technologii VR tak w animacji kultury, jak też w badaniach kulturoznawczych.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.