![]() |
dr hab. Krzysztof Arcimowicz, prof. UwB Zakład Studiów nad Kulturą Współczesną i Filmem mail: krzyciek@uwb.edu.pl |
Krzysztof Arcimowicz, dr hab., prof. UwB – socjolog kultury zajmujący się głównie krytyczną analizą dyskursów medialnych. Wśród kategorii analitycznych wzbudzających jego szczególne zainteresowanie znajdują się: męskość, płeć kulturowa, ciało, rodzina i przedmioty. W ostatnich kilku latach skupił się na badaniach dotyczących neoseriali (seriali nowej generacji) oraz sposobów kreowania wizerunków sportsmenek i sportowców w mediach.
Pracuje w Zakładzie Studiów nad Kulturą Współczesną i Filmem na Wydziale Studiów Kulturowych UwB. Jest członkiem Komisji Rektorskiej ds. Nauki i Ewaluacji (UwB). Na Uniwersytecie w Białymstoku prowadzi zajęcia m.in. z socjologii kultury, podstaw antropologii mediów, teorii telewizji, antropologii płci oraz analizy dyskursów medialnych. Prowadził zajęcia z zakresu krytycznych studiów nad mężczyznami i męskościami (critical studies on men and masculinities) na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie.
W latach 1995–1998 uczęszczał na seminarium doktoranckie Kobiecość
i męskość w kulturze współczesnej w Szkole Nauk Społecznych Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Rozprawę doktorską pt. Obraz mężczyzny w kulturze polskiej po 1989 roku, której promotorem była prof. dr hab. Jolanta Brach-Czaina, obronił w 2002 roku na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku uzyskując stopień doktora nauk humanistycznych. Stopień doktora habilitowanego nauk społecznych w zakresie socjologii uzyskał w 2014 roku w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim.
Opublikował cztery monografie (w tym jedną jako współautor). Jest autorem licznych artykułów naukowych w języku polskim, a także angielskim, niemieckim i rosyjskim. Jego artykuły ukazały się w pracach zwartych oraz periodykach m.in. „Studiach Socjologicznych”, „Kulturze i Społeczeństwie”, „Przeglądzie Socjologii Jakościowej”, „Czasie Kultury”, „Societas/Communitas”, „Studiach Humanistycznych AGH”, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica”, „Kwartalniku Pedagogicznym”, „Jahrbuch Polen”, „Creativity. Theories – Research – Applications”. W latach 2006–2009 opracował dwa raporty dotyczące przemian kategorii męskości we współczesnej Polsce dla Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej RP. Publikował w czasopismach popularno-naukowych i gazetach opiniotwórczych m.in. „Charakterach”, „Niebieskiej Linii” oraz „Gazecie Wyborczej”.
W 2005 roku brał udział w projekcie badawczym „When This is a Man”, współfinansowany ze środków Wspólnotowej Strategii Ramowej na Rzecz Równości Płci. Na przełomie 2006 i 2007 roku w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL i międzynarodowego projektu badawczego „Men at Work – Achieving Gender Equality” (cz. II) opracował raport dla Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej Rzeczypospolitej Polskiej Obraz ojca we współczesnej Polsce. W latach 2007–2008 uczestniczył w roli eksperta i prelegenta w seminariach i konferencjach naukowych w ramach międzynarodowego projektu badawczo-wdrożeniowego „Elastyczny Pracownik – Partnerska Rodzina”, w którym brały udział uczelnie wyższe z Finlandii, Hiszpanii i Polski. Projekt realizowany był przy udziale Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, a jego liderem w Polsce była Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku. W latach 2013-2014 był członkiem zespołu zajmującego się analizą dyskursu w projekcie badawczym Rodziny z wyboru kierowanym przez dr hab. Joannę Mizielińską, profesor nadzwyczajną w Instytucie Psychologii PAN (projekt finansowany ze środków budżetowych na naukę w ramach grantu „Idea Plus”). Opracował trzy raporty.
Książki
Krzysztof Arcimowicz, Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda – fałsz – stereotyp. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 (288 stron).
Krzysztof Arcimowicz, Dyskursy o płci i rodzinie w polskich telesagach. Analiza seriali obyczajowych najpopularniejszych na początku XXI wieku, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013 (499 stron).
Tomasz Adamski, Krzysztof Arcimowicz, Katarzyna Citko, Ewa Kępa, Świat wartości i jego reprezentacje we współczesnych filmach i serialach, Wydawnictwo Veda, Warszawa 2018 (272 strony).
Krzysztof Arcimowicz, Oblicza męskości w neoserialach. Hegemonia - kontaminacja – inkluzja, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020 (262 strony).
Artykuły
Krzysztof Arcimowicz, Przemiany męskości w kulturze współczesnej, [w:] Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, Małgorzata Fuszara (red.), Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2008, s. 21–60.
Krzysztof Arcimowicz, Aleksander Wasiak-Radoszewski, Katarzyna Dębska, Polski dyskurs publiczny dotyczący rodzin z wyboru w latach 2003-2013, „Studia Socjologiczne” 2014, nr 4, s. 79-110.
Krzysztof Arcimowicz, Männlichkeitsmuster im heutigen Polen. Über das Patriarchat und eine entstehende neue Vision des Mannes, „Jahrbuch Polen” („Jahrbuch Polen 2014 Männer”), Harrassowitz GMBH & Co.KG, Wiesbaden 2014, s. 57-69.
Krzysztof Arcimowicz, Crisis of Masculinity or Masculine Opportunity? An Overview, „Ars Educandi” 2014, vol. 11, s. 13-25 (Part I Men – Crisis, Progress, Change?, Hussein Bougsiaa, Lucyna Kopciewicz, Marcin Welenc, eds.).
Krzysztof Arcimowicz, Współczesny ideał ciała męskiego – wybrane aspekty problematyki, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica” 2015, nr 55, s. 57-76.
Krzysztof Arcimowicz, Samochód SUV w kulturze pragnień. Analiza reklam, w: Wojciech Burszta, Andrzej Kisielewski (red.), Kultura pragnień i horyzonty neoliberalizmu, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2015 s. 233-251.
Krzysztof Arcimowicz, Masculinity in the Late Modern Age, [w:] Gender w sztuce/Gender in Art, Delfina Jałowik, Monika Kozioł, Maria Anna Potocka (red.), Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków 2015, s. 80-89.
Krzysztof Arcimowicz, Kategoria męskości w dyskursie Kościoła katolickiego we współczesnej Polsce, „Studia Humanistyczne AGH” 2016, Tom 3., s. 69-86.
Krzysztof Arcimowicz, Determinants of the Content and Creation of Modern Television Series. Selected Issues, „ Theories – Research – Applications” 2016, nr 3(1), s. 104-117.
Krzysztof Arcimowicz, Męskocentryczny charakter współczesnej kultury polskiej w perspektywie koncepcji Geerta Hofstede’a. Wybrane aspekty problematyki, „Rocznik Lubuski” 2016, Tom 42, cz.1, s. 71-88.
Krzysztof Arcimowicz, Kategoria męskości w dyskursie TVN Turbo, „Czas Kultury” 2019, nr 1, s. 31-37.
Krzysztof Arcimowicz, Gender and Body. Establishing and Blurring Gender Differences in Culture – the Example of Advertising, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2019, nr 20, s. 399-410.
Krzysztof Arcimowicz, Znaczenia symboliczne oraz inne funkcje samochodu we współczesnej rodzinie, „Studia z Teorii Wychowania”, 2019, Tom X, nr 3 (28), s. 111-128.
Krzysztof Arcimowicz, The Category of Masculinity in the Polish Media Discourse on Robert Lewandowski, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2020, Tom XVI, nr 1, s. 12-26.
Krzysztof Arcimowicz, Hybrid Masculinity and Power. Critical Discourse Analysis of Neoseries Money Heist, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica” 2022, 22(4)-23(1), s. 11–29.
Krzysztof Arcimowicz, Strategie konstruowania neoserialowych protagonistów w kontekście przemian społecznych i gatunkowych, „Societas/Communitas” 2022, 2(34), s. 275-293.
Krzysztof Arcimowicz, Rzecz o neoserialach – co badać i jak badać?, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura” 2023, 15(1), s. 17-30.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.