drmkr.jpg

dr hab. Monika Kostaszuk-Romanowska

Zakład Studiów nad Kulturą i Mediami


mail: m.romanowska@uwb.edu.pl

Doktor habilitowany, adiunkt, kierownik Zakładu Studiów nad Kulturą i Mediami, w roku akad. 2023/2024 prodziekan ds. naukowych i rozwoju WSK. Jest absolwentką Filologii Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego i studiów doktoranckich Instytutu Badań Literackich PAN; kulturoznawca, teatrolog, filolog. Interesuje się performatywnością w kulturze, antropologią teatru, nowymi zjawiskami we współczesnym teatrze polskim, teatrem politycznym i zaangażowanym. Jest autorką dwu monografii na temat dramatu romantycznego i inscenizującego dramat romantyczny teatru politycznego, a także artykułów naukowych dotyczących szeroko rozumianej antropologii teatru. Prowadzi badania dotyczące nowych zjawisk w teatrze polskim, takich jak współczesny skandal teatralny, teatr „bieżącej interwencji”, eksperymenty inscenizacyjne z dramatem romantycznym, teatr zaangażowany oraz miejsce i rola teatru w debacie publicznej.

Jest wielką fanką współczesnego teatru polskiego – zwłaszcza teatru krytycznego, zaangażowanego społecznie i politycznie.

Prywatnie interesuje się poznawaniem innych kultur, szczególnie tych odległych i  egzotycznych. Podczas swoich podróży odwiedziła kilkadziesiąt krajów Europy, Afryki, Bliskiego i Dalekiego Wschodu oraz Ameryki Środkowej.

Pełnione funkcje na Uniwersytecie w Białymstoku:

- przewodnicząca Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia

- kierownik Zakładu Studiów nad Kulturą i Mediami WSK

Członkostwo w zespołach i towarzystwach naukowych:

- członkini Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego Oddział w Białymstoku

- członkini Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych

Monografie:

Współczesny polityczny teatr romantyczny. Realizacje, dyskusje, kontrowersje, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021.

Deziluzja w dramacie. Rozważania teoretyków i praktyki dramaturgiczne Juliusza Słowackiego, Wydawnictwo PRYMAT, Białystok 2018.

Wybrane artykuły:

Polska współczesna krytyka teatralna – próba diagnozy, w: Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury XIV, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2014.

Teatr bieżącej interwencji w rozpoznaniu teoretycznym, w: „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2014, nr 5.

Teatr bieżącej interwencji w praktyce, w: „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2015, nr 6.

Prowokacje, afery i skandale w polskim teatrze współczesnym, w: Sztuka i nie-sztuka. Rozważania o kulturze artystycznej, kulturze popularnej i kulturze najszerzej pojętej. Białostocka Wszechnica Kulturoznawcza 2011-2014, część I, red. A. Kisielewski, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2015.

Teatr jako „medium” oburzonych, w: Teatr wśród mediów, red. A. Duda, M. Wiśniewska, B. Oleszek, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015.

Fake theatre, czyli teatralna lektura „zaginionej” powieści Brunona Schulza, w: Kolekcja fikcji: o mistyfikacji w sztuce, red. M. Wawrzak, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016.

Teatralny supermarket. Popkulturowe tropy we współczesnym teatrze polskim, w: Tropy literatury i kultury popularnej (II), red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2016.

Język reklamy a grupa docelowa, „Zeszyty Naukowe”, 2016.

Jak się zostaje księżniczką, czyli o dziecięcej subkulturze blichtru, w: Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze, red.  A. Kisielewska, M. Kostaszuk-Romanowska, A. B. Strawińska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016.

Antybohater w teatrze bezczelnym Strzępki i Demirskiego, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2016, nr 9.

Przyszłość teatru, w: Przyszłość kultury. Od diagnozy do prognozy, red. A. Kisielewska, A. Kisielewski, M. Kostaszuk-Romanowska, Wydawnictwo PRYMAT, Białystok 2017.

Między standaryzacją a indywidualizacją. Rzecz jako znak przeżycia turystycznego, w: Emocje. Miejsca. Literatura, red. D. Saniewska, Wydawnictwo Libron, Kraków 2017.

Ikona PRL-u w scenicznej wariacji dozwolonej od lat szesnastu, w: PRL-owskie re-sentymenty, red. A. Kisielewska, M. Kostaszuk-Romanowska, A. Kisielewski, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017.

Gulasz z krokodyla – rzecz o spakietowanych degustacjach turystycznych, w: Apetyt na jedzenie. Pokarm w społeczeństwie, kulturze, symbolice na przestrzeni dziejów, red. J. Żychlińska, A. Głowacka-Penczyńska, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2018.

Współczesny romantyczny teatr polityczny, w: Romantyzm i polityka, red. D. Dąbrowska, M. Z. Bukała, D. Gruntkowska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2018.

„Nie-Boska komedia” w teatralnym tyglu, w: Krasiński. Żywioły kultury, żywioły natury, red. M. Burzka-Janik, J. Ławski, Wydawnictwo Temida2, Białystok-Opole 2019.

Theatre on the Water. The Aquatic Element in Contemporary Polish Theatre, „Załącznik Kulturoznawczy” 2019, nr 1.

Teatr na wojnie – o roli teatru we współczesnej debacie publicznej, w: Kultura w Polsce w XXI wieku. Konteksty społeczne, kulturowe i medialne, red. E. Dąbrowska-Prokopowska, P. Goryń, M. F. Zaniewska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020.

Strategie reżyserskie współczesnych inscenizatorów „wielkiej powieści” – na przykładzie „Trylogii” Jana Klaty i „Chłopów” Krzysztofa Garbaczewskiego, „Załącznik Kulturoznawczy” 2021, nr 8.

Dziady Anno Domini 2021, czyli aktualny dyskurs romantycznego teatru politycznego, „Performer” 2022, nr 23.

Polski teatr w dobie pandemii w ujęciu prognostyczno-optymistycznym, w: Krajobrazy pandemiczne, red. B. Frydryczak, Wyd. Officyna, Łódź 2023.

Idziemy do teatru – praktyczny przewodnik, w: Akademia kompetencji kulturowych mieszkańców województwa podlaskiego. Raport z badań, red. A. Kisielewska, J. Mytnik-Daniluk, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2024

 

Redakcja książek:

Wizje kultury własnej, obcej i wspólnej w sytuacji kontaktu, red. M. Kostaszuk-Romanowska, A. Wieczorkiewicz, Białystok 2009.

Spektakle zmysłów, red. A. Wieczorkiewicz, M. Kostaszuk-Romanowska, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2010.

Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze, red.  A. Kisielewska, M. Kostaszuk-Romanowska, Anetta B. Strawińska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016.

Przyszłość kultury. Od diagnozy do prognozy, red. A. Kisielewska, A. Kisielewski, M. Kostaszuk-Romanowska, Wydawnictwo PRYMAT, Białystok 2017.

PRL-owskie (re)sentymenty, red. A. Kisielewska, M. Kostaszuk-Romanowska, A. Kisielewski, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017.

 

©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.