Prowadzi badania naukowe z zakresu kulturoznawstwa i filmoznawstwa. Jej główne zainteresowania badawcze skupiają się wokół zagadnień związanych z analizą i interpretacją twórczości filmowej reżyserów kina światowego, z problematyką emocji oraz wartości w sztuce i kulturze współczesnej oraz stykiem i przenikaniem sfery sacrum i profanum w kulturze współczesnej.
Jednolite pięcioletnie studia na kierunku: kulturoznawstwo ze specjalnością filmoznawczą ukończyła na Uniwersytecie Łódzkim w 1984 roku, broniąc pracę magisterską napisaną pod kierunkiem dr Jana Reka. Monografia była zatytułowana: Filmowe adaptacje „Przygód Alicji w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla. W tym samym roku podjęła pracę na uczelni jako asystentka stażystka, a później asystentka, w Zakładzie Wychowania Estetycznego na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Filii Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku. Obecnie jest zatrudniona w Zakładzie Kulturoznawstwa na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.
W 1996 roku obroniła pracę doktorską pod tytułem: Interpretacja egzystencjalnych doświadczeń i kulturowych tradycji w filmach „Brzezina” i „Panny z Wilka” Andrzeja Wajdy, na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Promotorem w przewodzie doktorskim był prof. dr hab. Janusz Plisiecki.
W 2009 r. zaliczyła kolokwium habilitacyjne w oparciu o przedłożoną pracę zatytułowaną: Filmowy światPedra Almodóvara – uniwersum emocji na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego w Łodzi. Rada Wydziału jednogłośnie przegłosowała wniosek o nadanie tytułu doktora habilitowanego w zakresie literaturoznawstwa – filmoznawstwa. W 2010 roku Senat Uniwersytetu w Białymstoku mianował ją na stanowisko profesora nadzwyczajnego.
Jest autorką ponad 50 artykułów opublikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach, wydała 6 książek. Po uzyskaniu tytułu doktora brała udział w wielu konferencjach, w tym także dwóch międzynarodowych: 2 – 5. IX. 1998 – 8th EECERA Conference „Early Childhood Education: New Challengers, New Teachers”, Santiago de Compostela, Hiszpania – z referatem: Nuevas tecnologías audiovisuales en la educación preescolar oraz: 02 – 09. VII. 2005 – European Congress of Psychology 2005, Granada, Hiszpania – z referatem: Issues of gender in the films of Pedro Almodóvar: social roles, identification, sexuality.
Należy do Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego (członek Komisji Rewizyjnej), Jest członkiem-założycielem oraz wiceprezesem Polskiego Stowarzyszenia Strategii Twórczych. Należy do Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” (Oddział Podlaski).
Jest wicedyrektorem Międzywydziałowego Instytutu Kulturoznawstwa i Sztuki (Wydział Filologiczny, Wydział Pedagogiki i Psychologii UwB) oraz kierownikiem Zakładu Kulturoznawstwa (Wydział Pedagogiki i Psychologii UwB).
Jest członkiem Komitetu Naukowego anglojęzycznego czasopisma Creativity.
Prowadziła wykłady na University of Cordoba, Faculty of Education, Spain oraz na Tuscia University, DISUCOM Department of Human, Communication and Tourism Sciences, Viterbo, Italy.
Prowadzi zajęcia ze studentami m.in. z przedmiotów: Wiedza o filmie, Kultura filmowa, Warsztaty filmowe, Formy ekspresji filmowej, Formy ekspresji literackiej, Estetyka, Teoria sztuki, Kinoterapia, Historia filmu powszechnego, Historia filmu polskiego, Teoria filmu, Film w kulturze, Metody analizy i interpretacji dzieła filmowego, Apokalipsa w Biblii i w filmie oraz seminaria magisterskie.
Najważniejsze publikacje:
Tradycja, kultura, egzystencja w „Brzezinie” i „Pannach z Wilka” Andrzeja Wajdy, Wyd. „Impuls”, Kraków 1998
Filmowy świat Pedra Almodóvara – uniwersum emocji, Wyd. Trans Humana, Białystok 2007
Las cuestiones del genero en las peliculas de Pedro Almodóvar, (en:) Encenando Gênero. Cultura, Arte e Comunicação, red. M. Neves Strey, M.E. Vernet Machado Wilke, R. de Alencar Rodrigues, V. Giusti Balestrin, Edipucrs, Porto Alegre, 2008
Moralność transwestyty i niedorozwiniętego. O postmodernistycznych grach z tradycyjnymi systemami wartości w filmach Pedra Almodóvara, (w:) „Kultura Popularna”, 2008 nr 2
K. Arcimowicz, K. Citko (red.), Wizerunki mężczyzn i kobiet w najnowszym filmie europejskim, Wyd. Trans Humana, Białystok, 2009
Juan José Bigas Luna; kino w oparach absurdu i seksu, (w:) Autorzy kina europejskiego VI, red. A. Helman, A. Pitrus, Fundacja KINO, Warszawa 2011
K. Citko, M. Morozewicz (red.), Autobiografizm w kulturze współczesnej, Wyd. Trans Humana, Białystok, 2012
Malowanie kamerą, (w:) „Przegląd Kulturoznawczy”, 2013 nr 4 (18)
Depictions of Death in Film, (in:) Death Education – The Importance of Medical Care, red. E. Krajewska-Kułak, A. Guzowski, W. Kułak, E. Rozwadowska, C. Łukaszuk, J. Lewko, Medical University of Białystok, Faculty of Health Sciences, Białystok 2013
„Without One Tree, a Forest Will Stay a Forest”by Dagmara Drzazga As a Religious and Historical Documentary, (in:) “Images” no. 24 (vol. 15), 2014
Antropologia obrazu jako myślenie hermeneutyczne w badaniach nad filmem, (w:) Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje, red. A. Gwóźdź, M. Kempna-Pieniążek, Biblioteka Kwartalnika Filmowego, Warszawa 2014
„And what is a beautiful poem”? Reflections of a poet on Vlad PetreGlăveanu’s “The Psychology of Creativity: A Critical Reading” (in:) „Creativity”, Volume 2, Issue 1 (Jun 2015)
„Bitwa w niebie”, czyli marzenia meksykańskiego szofera, (w:) Kultura pragnień i horyzonty noeliberalizmu, red. W.J. Burszta, A. Kisielewski, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2015
O wartościach i wartościowaniu w kinie, (w:) „Ars Inter Culturas”, 2016 nr 5
„Sacrum i profanum” w kinie Carlosa Reygadasa (w:) M. Sokołowski (red.), Blask religii. Media w poszukiwaniu sacrum i autorytetów, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016
Wątki autobiograficzne w „Post tenebras lux” Carlosa Reygadasa, (w:) A. Ogonowska (red.), Kino, film, psychologia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2017
Adamski Tomasz, Arcimowicz Krzysztof, Citko Katarzyna, Kępa Ewa, Świat wartości i jego reprezentacje we współczesnych filmach i serialach, „Veda”, Warszawa: 2017
Tomiki wierszy:
Zielnik niedokończony, Stowarzyszenie Literackie im. K.K. Baczyńskiego, Łódź 1991
Ptasie pismo, Trans Humana, Białystok 2004
Post tenebras Lux, Trans Humana, Białystok 2014 – nagroda literacka Orfeusz Mazurski 2015 za najlepszy tom roku