Adiunkt w Zakładzie Antropologii Kultury na Wydziale Studiów Kulturowych UwB.
Prowadzi badania w zakresie antropologii literackiej drugiej połowy dziewiętnastego wieku oraz szeroko pojmowanej interdyscyplinarnej problematyki studiów nad dzieckiem określonych jako children studies. W tym obszarze zainteresowań badawczych znalazły się zagadnienia z zakresu: 1/ nowoczesnej genologii literackiej – tzw. baśń postmodernistyczna, juwenilia 2/ refleksji antropologicznej i kulturowej – kultura prefiguratywna dzieci, problematyka tanatologii dziecięcej, boyologii, pedologia, pajdokracja, pamięć kulturowa, film dziecięcy 3/ problematyki filozoficznej – afektywna filozofia dzieciństwa, oraz 4/ edukacji z nurtu children studies- metoda prefiguratywna, egzopedagogia, edukacja kulturowa.
W 2012 roku uczestniczyła w gościnnych wykładach w mateczniku children studies w Brooklyn College CUNY w Nowym Jorku w ramach "Children and Youth Studies Program".
Badaczka jest także redaktorką i inicjatorką interdyscyplinarnej serii wydawniczej w Wydawnictwie Uniwersytetu w Białymstoku „Children Studies. Literatura-teoria-życie”. Głównym celem cyklu jest stworzenie forum do dyskusji dla przedstawicieli różnych ośrodków krajowych i zagranicznych zajmujących się badaniem dziecka, odświeżenie języka badawczego dyscypliny, a także dostrzeżenie i zbadanie roli dziecka w rozwoju cywilizacyjnym, kulturowym i społecznym.
Jednocześnie rozwija działalność oświatowo-kulturalną wśród Polaków mieszkających poza granicami kraju. Jako członek Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” w latach 2017-2023 koordynowała międzynarodowy projekt edukacyjno-badawczy „Razem dla Edukacji”, współfinansowanego przez MEiN w ramach konkursu „Rodzina Polonijna”, w którym realizowane były programy innowacji pedagogicznych w duchu badań children studies. Beneficjentami projektu były polskie szkoły w kraju i szkoły prowadzące nauczanie języka polskiego i historii na świecie (m. in. z Australii, Anglii, Armenii, Litwy, Belgii, Czech, Litwy, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Irlandii, Szkocji, Węgier, Włoch, USA, Ukrainy). W projekcie zrealizowano programy edukacyjne angażujące uczniów do współtworzenia tekstów kultury, materiałów edukacyjnych oraz do aktywnego uczestniczenia w procesie nauczania i uczenia się.
Od kwietnia 2022 roku jest sekretarzem i wykonawcą realizowanego na Uniwersytecie w Białymstoku grantu "Pisma" Henryka Sienkiewicza. Edycja krytyczna pierwsza.”
Najważniejsze publikacje:
Rosa Ribeiro C., Z. Millei, Riikka Hohti, W. Kohan, C. Donizetti Pereira Leite, N. Rudolph, I. Sørenssen, K. Szymborska, T. Tammi, M. Tesar, Childhood and Time: A Collective Exploration, „Journal of Childhood
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.