dr Karolina Szymborska

25.11.2023

Adiunkt w Zakładzie  Antropologii Kultury na Wydziale Studiów Kulturowych UwB.

Prowadzi badania w zakresie antropologii literackiej drugiej połowy dziewiętnastego wieku oraz szeroko pojmowanej interdyscyplinarnej problematyki studiów nad dzieckiem określonych jako children studies. W tym obszarze zainteresowań badawczych znalazły się zagadnienia z zakresu: 1/ nowoczesnej genologii literackiej – tzw. baśń postmodernistyczna, juwenilia 2/ refleksji antropologicznej i kulturowej – kultura prefiguratywna dzieci, problematyka tanatologii dziecięcej, boyologii, pedologia, pajdokracja, pamięć kulturowa, film dziecięcy 3/ problematyki filozoficznej – afektywna filozofia dzieciństwa, oraz 4/ edukacji z  nurtu children studies- metoda prefiguratywna, egzopedagogia, edukacja kulturowa.

W 2012 roku uczestniczyła w gościnnych wykładach w mateczniku children studies w Brooklyn College CUNY w Nowym Jorku w ramach "Children and Youth Studies Program".

Badaczka jest także redaktorką i inicjatorką interdyscyplinarnej serii wydawniczej w Wydawnictwie Uniwersytetu w Białymstoku „Children Studies. Literatura-teoria-życie”. Głównym celem cyklu jest stworzenie forum do dyskusji dla przedstawicieli różnych ośrodków krajowych i zagranicznych zajmujących się badaniem dziecka, odświeżenie języka badawczego dyscypliny, a także dostrzeżenie i zbadanie roli dziecka w rozwoju cywilizacyjnym, kulturowym i społecznym.

Jednocześnie rozwija działalność oświatowo-kulturalną wśród Polaków mieszkających poza granicami kraju. Jako członek Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” w latach 2017-2023 koordynowała międzynarodowy projekt edukacyjno-badawczy „Razem dla Edukacji”, współfinansowanego przez MEiN w ramach konkursu „Rodzina Polonijna”, w którym realizowane były programy innowacji pedagogicznych w duchu badań children studies. Beneficjentami projektu były polskie szkoły w kraju i szkoły prowadzące nauczanie języka polskiego i historii na świecie (m. in. z Australii, Anglii, Armenii, Litwy, Belgii, Czech, Litwy, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Irlandii, Szkocji, Węgier, Włoch, USA, Ukrainy). W projekcie zrealizowano programy edukacyjne angażujące uczniów do współtworzenia tekstów kultury, materiałów edukacyjnych oraz do aktywnego uczestniczenia w procesie nauczania i uczenia się.

Od kwietnia 2022 roku jest sekretarzem i wykonawcą realizowanego na Uniwersytecie w Białymstoku grantu "Pisma" Henryka Sienkiewicza. Edycja krytyczna pierwsza.”

 

Najważniejsze publikacje:

  • Szymborska, Mors immatura. Dziecko i śmierć w literaturze i kulturze drugiej połowy XIX i w początkach XX wieku (na tle europejskim), Kraków: Universitas, 2019.
  • Szymborska, Po stronie dziecka. Perspektywa children studies, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2020.
  • Szymborska, Children Studies jako perspektywa metodologiczna. Współczesne tendencje w badaniach nad dzieckiem, „Teksty Drugie” 2016, nr 1.
  • Szymborska, Nowy horyzont. Dziecko w filozofii afektywnej, „Teksty Drugie” 2021, nr 4.
  • Szymborska, Młodzi w edukacji. Children studies w praktyce, w: Kształcenie filologiczne. Od teorii do praktyki, red. M. Karolczuk, E. Lewicka-Mroczek, K. Sawicka-Mierzyńska, Białystok 2021.

Rosa Ribeiro C., Z. Millei, Riikka Hohti, W. Kohan, C. Donizetti Pereira Leite, N. Rudolph, I. Sørenssen, K. Szymborska, T. Tammi, M. Tesar, Childhood and Time: A Collective Exploration, „Journal of Childhood

©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.