1) Raport dotyczący potrzeb dzieci i młodzieży związanych z szeroko rozumianą sferą Kultury. Badanie przeprowadzone w ramach programu Bardzo Młoda Kultura – perspektywa wojewódzka przez zespół: dr Ewa Kępa, dr Karolina Wierel, dr Tomasz Adams.
Raport podsumowuje dane zebrane w ramach diagnozy kapitału kulturowego w województwie podlaskim realizowanej przez zespół złożony z pracowników Instytutu Studiów Kulturowych (obecnie Wydział Studiów Kulturowych) Uniwersytetu w Białymstoku. Raport został przygotowany na zlecenie Podlaskiego Instytutu Kultury – Operatora Programu Bardzo Młoda Kultura w roku 2021.
Program Bardzo Młoda Kultura (BMK) to wieloletni program Narodowego Centrum Kultury (NCK) mający na celu wzmacnianie roli edukacji kulturowej, zarówno dzięki intensyfikacji, jak i wykorzystaniu edukacyjnego potencjału kultury. Głównym zadaniem programu BMK jest projektowanie, testowanie oraz wprowadzanie rozwiązań łączących ze sobą dwie sfery – kultury oraz edukacji, co stanowi fundament tworzenia systemu, w którym kultura jest narzędziem konstytuowania istotnych społecznie kompetencji oraz postaw (Jeleń i In. 2020). Program Bardzo Młoda Kultura to program, którego odbiorcami są kulturotwórcy: nauczyciele(-ki), animatorzy(-ki), instruktorzy(-ki), edukatorzy(-rki) i artyści(-tki), pracujący w instytucjach kultury, placówkach oświatowych, organizacjach pozarządowych, placówkach pomocy społecznej itp., a beneficjentami są dzieci i młodzież jako uczestnicy zajęć, działań, przedsięwzięć i projektów podejmowanych przez teosoby (Bąk i In. 2021: 3).
Pobierz: Raport dotyczący potrzeb dzieci i młodzieży związanych z szeroko rozumianą sferą Kultury.
2) Diagnoza kapitału kulturowego instytucji biorących udział w programie BMK - perspektywa wojewódzka. Badanie w ramach programu NCK „Bardzo Młoda Kultura”, edycja VI zostało przeprowadzone przez zespół: dr Ewa Kępa, dr Karolina Wierel, dr Tomasz Adamski.
Punktem wyjścia do diagnozy kapitału kulturowego jest szeroka antropologizująca koncepcja kultury rozumianej jako „specyficzny sposób życia pewnej zbiorowości oraz to wszystko, co jest jego wytworem i co go określa” (Krajewski za Williams 2013: 34). Zgodnie z nią kultura nie jest zatem ustabilizowanym stanem rzeczy i fragmentem świata o określonej strukturze i wyraźnych granicach, ale dynamicznym procesem
wchodzenia w relacje (Krajewski, Skórzyńska 2017: 10). Składa się nań wiele złożonych praktyk kulturowych. Podejmują je „ludzie działający w pewnym kontekście, posługujący się narzędziami, wchodzący w interakcję nie tylko z podobnymi do nich osobami, ale też z mediami, przedmiotami, urządzeniami, wiedzą opracowaną w przeszłości i z rozbudowanymi >>uniwersami symbolicznymi<<” (Krajewski, Skórzyńska, 2017:13). Za Markiem Krajewskim i Agatą Skórzyńską będziemy to rozumienie kultury nazywać inkluzywnym lub relacyjnym (Krajewski, Skórzyńska 2017: 10).
Pobierz: Diagnoza kapitału kulturowego instytucji biorących udział w programie BMK.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.