t.adamski@uwb.edu.pl
Etapy edukacji i kariery naukowej:
1994-1997 – II Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku
1997-2002 – studia na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku na kierunku Pedagogika Kulturoznawcza
2004 – Zatrudnienie na stanowisku asystenta na Wydziale Pedagogiki i Psychologii
2014 – obrona pracy doktorskiej na Uniwersytecie Łódzkim
2016 – zatrudnienie na stanowisku asystenta na Wydziale Pedagogiki i Psychologii
Aktualna lista publikacji (lata 2013 – 2018):
- Od Wiktoryny do Gertrudy – portrety bohaterek kobiecych w wybranych filmach Carla Theodora Dreyera, w: Filmowe czytanie kultury, pod red A. Kisielewska, Białystok 2007
- Jak kocha mężczyzna klasy B, czyli miłość po fińsku wg Aki Kaurismakiego, w: Antropologia miłości T.II, Miłość mężczyzny. Społeczno-kulturowe mechanizmy kreowania emocji pod red B. Płonka Syroka, J. Stacherzak, Wrocław 2008
- Artystów gry z kultura, czyli sztuka jako prowokacja, w: Kultura współczesna. Tearia, interpretacje praktyka, nr 3, Warszawa 2008
- Jednostka kontra społeczeństwo – przypadki bohaterów najnowszego kina szwedzkiego, w: Wizje kultury własnej, obcej i wspólnej w sytuacji kontaktu, pod red M. kostaszuk-Romanowska, A. Wieczorkiewicz, Białystok 2009
- Filmowe portrety ojca w najnowszym kinie skandynawskim, w: Wizerunki mężczyzn i kobiet w najnowszym filmie europejskim, pod red K Arcimowicz i K. Citko, Białystok 2009
- Od pieprzonego Amal po globalny świat – krytyka społeczna za pomocą portretów rodzinnych w filmach Lukasa Moodyssona, w: Wartości kulturowe w rodzinie: założenia, realia i egzemplifikacje, pod red W. Muszyński, Toruń 2010
- Tęsknota za dzieciństwem w twórczości Ingmara Bergmana, w: Tęsknota. Społeczno-kulturowe mechanizmy kreowania emocji (Antropologia emocji T. III) pod red B. Płonka Syroka i J. Radziszewska, Wrocław 2010
- Motywy autobiograficzne w filmowej twórczości Ingmara Bergmana, w: Autobiografizm w kulturze współczesnej, pod red K. Citko i M. Morozewicz, Białystok 2012
- Portrety bohaterów filmowych we współczesnym kinie szwedzkim, w: Przegląd humanistyczny 1(430), Warszawa 2012
- Zgorszenie jako strategia walki szwedzkich artystów filmowych ze społeczeństwem, w: Studia de Cultura IV, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, pod red B. Skowronek, Kraków 2012
- „Szwedzki grzech” – czyli jak kochają dziecięcy bohaterowie filmów szwedzkich,w: Antropologia miłości T. V, Miłość idealna, miłość dziecka, pod red. B. Płonka –Syroka, A. Szlagowska, A. Syroka, K. Marchel, Arboretum, Wrocław 2013.
- Mężczyźni którzy nienawidzą kobiet, czyli co można zrobić z ciałem kobiety. Rozważania na przykładzie najnowszego filmu szwedzkiego, w: Antropologia miłości T VI, Miłość sprzedajna, pod red. B. Płonka –Syroka, K. Marchel, A Syroka, Arboretum, Wrocław 2014.
- Przejście na szwedzką stronę, czyli postać obcego w szwedzkich immigrant movies. w: Na stykach kultur i mediów. Między prowincjonalizmem a kosmopolityzmem, pod red. A. Kisielewska, Wydawnictwo UwB, Białystok 2014.
- „Dlaczego zrobiono to mojej Pippi?”, czyli szwedzki film zaangażowany społecznie, w: Pogranicze. Studia społeczne Tom: XXVI, Białystok 2015.
- "Fikcyjne pulpety", "Kurzy śpiewak" i inne "Dziwadła", w: Sztuka i nie-sztuka - rozważania o kulturze artystycznej, kulturze popularnej i kulturze najszerzej pojętej, pod red. A Kisielewski, Wydawnictwo UwB, Białystok 2015.
- Sztuka i jej miejsce w edukacji międzykulturowej. Idee, koncepcje i rozwiązania metodyczne, Autorzy: A. Józefowicz, J. Chaciński, E. Krysztofik-Gogol, T. Adamski, Adam Marszałek, Toruń 2015.
- Vardo chce lśnić. Przypadek północnego norweskiego miasteczka,w: Glamour - magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze, pod red A. Kisielewska, M. Kostaszuk-Romanowska, A. B. Strawińska, Wydawnictwo UwB, Białystok 2016.
- Co mają wspólnego Szwedzi z zespołem Aspergera? Analiza w oparciu o wybrane, szwedzkie produkcje filmowe, w: Kino, film, psychologia, pod red A. Ogonowska, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2017.
- Nordic noir jako zwierciadło aksjologiczne postawione przed szwedzkim społeczeństwem, w: Świat wartości i jego reprezentacje we współczesnych filmach i serialach, Autorzy: K. Citko, K. Arcimowicz, E. Kępa, T. Adamski, Veda 2017.
- Searching for hell. Transmedialna podróż w poszukiwaniu piekła. rozważania o transmedialności w oparciu o wybrane przykłady filmowe, w: О. А. Воробьева i in. (red.) Актуал ьные пробле мы дизайна и дизайн-образования, минск, 2017.
Konferencje (lata 2013 – 2018):
Wybrane konferencje:
- W stronę socjologii mediów. Tematy (nie)obecne, Olsztyn, Uniwersytet warmińsko-Mazurski, Maj 2017
- Aktualne problemy „dizajnu”, Białoruski Państwowy Uniwersytet w Mińsku, maj 2017
- Kino film Psychologia, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, czerwiec 2016
- Glamour. Magia czy mistyfikacja, Uniwersytet w Białymstoku, listopad 2015
- Na stykach kultur i mediów. Między prowincjonalizmem a kosmopolityzmem, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok, kwiecień 2014
- Antropologia miłości. Miłość sprzedajna, Wrocław, Zakład Humanistycznych Nauk Wydziału Farmaceutycznego i Muzeum Farmacji Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu oraz Fundacja Humanitas et Scientia, listopad 2013
Zainteresowania naukowo – badawcze:
Zainteresowania naukowo badawcze związane są z kulturoznawstwem, nauką o sztuce, filmoznawstwem, a na poziomie bardziej szczegółowym z kinematografią skandynawską, a szczególnie kinem szwedzkim.
Pełnione funkcje:
Opiekun praktyk na Wydziale Filologicznym oraz Wydziale Pedagogiki i Psychologii.
Opiekun Koła naukowego Animacji Cooltury.
Sekretarz Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Mediach.
Zajęcia dydaktyczne:
- Formy Animacji kultury (30 godz.)
- Film w kulturze (30 godz. – dwie grupy)
- Film i fotografia w mediach cyfrowych (30 godz. razy trzy grupy)
- Seminarium licencjackie (60 godzin)
- Historia filmu Polskiego (15 godz.)
- Historia filmu Powszechnego (30 godz.)
- Metodyka Animacji Kultury (15 godz.)
- Edukacja Kulturalna (15 godz.)
- Film workshop (15 godz. Erasmus)
- Photography workshop (15 godz. Erasmus)
- Diagnoza oddziaływania mediów (15 godz)
- Etyczne podstawy mediów (15 godz.)
- Warsztat filmowy (30 godz.)
- Warsztat fotograficzny (30 godz)
- Kultura filmowa (15 godz)
- Metodyka animacji kultury (45 godz)
Inne informacje:
Jestem również autorem wielu filmów realizowanych w Polsce i zagranicą (m.in. Sudan Południowy, Turcja, Kazachstan, Rosja, Gruzja, Stany Zjednoczone, Białoruś, Łotwa, Litwa).
Jestem również animatorem kultury związanym z białostockim środowiskiem filmowym, jak również autorem licznych prelekcji popularyzujących wiedzę filmoznawczą.