dr hab. Ewa Katarzyna Citko, prof. UwB

12.01.2023

k.citko@uwb.edu.pl


 

  • Prowadzi badania naukowe z zakresu kulturoznawstwa i filmoznawstwa. Jej główne zainteresowania badawcze skupiają się wokół zagadnień związanych z analizą i interpretacją twórczości filmowej reżyserów kina światowego, z problematyką emocji, wartości oraz stykiem i przenikaniem sfery sacrum profanum w sztuce i kulturze współczesnej.
  • Jednolite pięcioletnie studia na kierunku: kulturoznawstwo ze specjalnością filmoznawczą ukończyła na Uniwersytecie Łódzkim w 1984 roku, broniąc pracę magisterską, napisaną pod kierunkiem dr Jana Reka, pod tytułem: Filmowe adaptacje „Przygód Alicji w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla. W tym samym roku podjęła pracę na uczelni jako asystentka stażystka, a później asystentka, w Zakładzie Wychowania Estetycznego na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Filii Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku. Obecnie jest zatrudniona w Zakładzie  Studiów nad Kulturą Współczesną i Filmem w Instytucie Studiów Kulturowych na Uniwersytecie w Białymstoku i sprawuje funkcję kierownika Zakładu.
  • W 1996 roku obroniła pracę doktorską pod tytułem: Interpretacja egzystencjalnych doświadczeń i kulturowych tradycji w filmach „Brzezina” i „Panny z Wilka” Andrzeja Wajdy, na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Promotorem w przewodzie doktorskim był prof. dr hab. Janusz Plisiecki.
  • W 2009 r. zaliczyła kolokwium habilitacyjne w oparciu o przedłożoną pracę zatytułowaną: Filmowy świat Pedra Almodóvara – uniwersum emocji na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego w Łodzi. Rada Wydziału jednogłośnie przegłosowała wniosek o nadanie tytułu doktora habilitowanego w zakresie literaturoznawstwa – filmoznawstwa. W 2010 roku Senat Uniwersytetu w Białymstoku mianował ją na stanowisko profesora nadzwyczajnego.
  • Jest autorką około 60 artykułów opublikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach, wydała 7książek. Po uzyskaniu tytułu doktora brała udział w wielu konferencjach, w tym także dwóch międzynarodowych: 2 – 5. IX. 1998 – 8th EECERA Conference „Early Childhood Education: New Challengers, New Teachers”, Santiago de Compostela, Hiszpania – z  referatem: Nuevas tecnologías audiovisuales en la educación preescolar oraz: 02 – 09. VII. 2005 – European Congress of Psychology 2005, Granada, Hiszpania – z  referatem: Issues of gender in the films of Pedro Almodóvar: social roles, identification, sexuality.
  • Należy do Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego. Jest członkiem-założycielem oraz wiceprezesem Polskiego Stowarzyszenia Strategii Twórczych. Należy do Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” (Oddział Podlaski).
  • Jest członkiem Komitetu Naukowego anglojęzycznego czasopisma Creativity.
  • Prowadziła wykłady na University of Cordoba, Faculty of Education, Spain oraz na Tuscia University, DISUCOM Department of Human, Communication and Tourism Sciences, Viterbo, Italy.
  • Prowadzi zajęcia ze studentami, m.in. z przedmiotów:  Historia filmu powszechnegoHistoria filmu polskiegoPrzegląd teorii filmowychFilm w kulturzeMetody analizy i interpretacji dzieła filmowego, Zagadnienia filmu współczesnego, Kreatywne pisanie  oraz seminaria magisterskie.

 

Najważniejsze publikacje:

  • Tradycja, kultura, egzystencja w „Brzezinie” i „Pannach z Wilka” Andrzeja Wajdy, Wyd. „Impuls”, Kraków 1998
  • Filmowy świat Pedra Almodóvara – uniwersum emocji, Wyd. Trans Humana, Białystok 2007
  • Las cuestiones del genero en las peliculas de Pedro Almodóvar, (en:) Encenando Gênero. Cultura, Arte e Comunicação, red. M. Neves Strey, M.E. Vernet Machado Wilke, R. de Alencar Rodrigues, V. Giusti Balestrin, Edipucrs, Porto Alegre, 2008
  • Moralność transwestyty i niedorozwiniętego. O postmodernistycznych grach z tradycyjnymi systemami wartości w filmach Pedra Almodóvara, (w:) „Kultura Popularna”, 2008 nr 2
  • K. Arcimowicz, K. Citko (red.), Wizerunki mężczyzn i kobiet w najnowszym filmie europejskim, Wyd. Trans Humana, Białystok, 2009
  • Juan José Bigas Luna; kino w oparach absurdu i seksu, (w:) Autorzy kina europejskiego VI, red. A. Helman, A. Pitrus, Fundacja KINO, Warszawa 2011
  • K. Citko, M. Morozewicz (red.), Autobiografizm w kulturze współczesnej, Wyd. Trans Humana, Białystok, 2012
  • Malowanie kamerą, (w:) „Przegląd Kulturoznawczy”, 2013 nr 4 (18)
  • Depictions of Death in Film, (in:) Death Education – The Importance of Medical Care, red. E. Krajewska-Kułak, A. Guzowski, W. Kułak, E. Rozwadowska, C. Łukaszuk, J. Lewko, Medical University of Białystok, Faculty of Health Sciences, Białystok 2013
  • „Without One Tree, a Forest Will Stay a Forest” by Dagmara Drzazga As a Religious and Historical Documentary, (in:) “Images” no. 24 (vol. 15), 2014
  • Antropologia obrazu jako myślenie hermeneutyczne w badaniach nad filmem, (w:) Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje, red. A. Gwóźdź, M. Kempna-Pieniążek, Biblioteka Kwartalnika Filmowego, Warszawa 2014
  • „And what is a beautiful poem”? Reflections of a poet on Vlad Petre Glăveanu’s “The Psychology of Creativity: A Critical Reading” (in:) „Creativity”, Volume 2, Issue 1 (Jun 2015)
  • „Bitwa w niebie”, czyli marzenia meksykańskiego szofera, (w:) Kultura pragnień i horyzonty noeliberalizmu, red. W.J. Burszta, A. Kisielewski, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2015
  • O wartościach i wartościowaniu w kinie, (w:) „Ars Inter Culturas”, 2016 nr 5
  • „Sacrum i profanum” w kinie Carlosa Reygadasa (w:) M. Sokołowski (red.), Blask religii. Media w poszukiwaniu sacrum i autorytetów, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016
  • „A czymże jest piękny poemat, jeśli nie z lekka podretuszowanym obłędem?" Refleksja (i autorefleksja) o twórczości poetyckiej, (w:) G. Habrajska, J. Ślósarska (red.) Strategie twórcze w działaniu, Wyd. Primum Verbum, Łódź 2016
  • Wątki autobiograficzne w „Post tenebras lux” Carlosa Reygadasa, (w:) A. Ogonowska (red.), Kino, film, psychologia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2017
  • Adamski Tomasz, Arcimowicz Krzysztof, Citko Katarzyna, Kępa Ewa, Świat wartości i jego reprezentacje we współczesnych filmach i serialach, „Veda”, Warszawa: 2017
  • Creativity as the Act of Transcending Oneself and the World: from Creativity to Transcendence, (w:) „Creativity. Theories – Research – Applications” 2019 Vol. 6, Issue 2
  • Ciemność i światło. Kino Carlosa Reygadasa, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021
  • Symbolika pejzażu (wewnętrznego) w filmach Carlosa Reygadasa, (w:) „Załącznik Kulturoznawczy” 2021 nr 8
  • Transcendent Images and Semina Verbi in Carlos Reygadas’ Films, (w:) „Rocznik Teologii Katolickiej”, tom XX, rok 2021

Tomiki wierszy:

  • Zielnik niedokończony, Stowarzyszenie Literackie im. K.K. Baczyńskiego, Łódź 1991
  • Ptasie pismo, Trans Humana, Białystok 2004
  • Post tenebras Lux, Trans Humana, Białystok 2014 – nagroda literacka Orfeusz Mazurski 2015 za najlepszy tom roku
  • Tryptyk z trzema sonetami, Veda, Warszawa 2016
  • Ogród zapieczętowany, Wydawnictwo Świętego Jerzego, Białystok 2022

 

    ©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

    W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.