dr hab. Monika Kostaszuk-Romanowska

12.01.2023

m.romanowska@uwb.edu.pl


Doktor habilitowany, adiunkt w Zakładzie Wiedzy o Kulturze Wydziału Filologicznego. Jest absolwentką Filologii Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego i studiów doktoranckich Instytutu Badań Literackich PAN. Kulturoznawca, teatrolog, filolog. Interesuje się performatywnością w kulturze, antropologią teatru i współczesnym teatrem polskim. Jest autorką artykułów naukowych poświęconych literaturze romantycznej, widowiskom kulturowym i teatralnym. Prowadzi badania dotyczące nowych zjawisk w teatrze polskim, takich jak współczesny skandal teatralny, teatr „bieżącej interwencji”, eksperymenty inscenizacyjne z dramatem romantycznym.

Członkini Białostockiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Klubu Krytyki Teatralnej Stowarzyszenia Dziennikarzy, A.I.C.T. Association Internationale des Critiques de Theatre.

Jest wielką fanką współczesnego teatru polskiego. Prywatnie interesuje się podróżami, zwłaszcza tymi, które pozwalają dotknąć odległych, egzotycznych kultur.

Pełnione funkcje na Uniwersytecie w Białymstoku:

- Członkini Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia

Członkostwo w zespołach i towarzystwach naukowych:

- Członkini Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego Oddział w Białymstoku

Wybrane publikacje:

Monografie:

Współczesny polityczny teatr romantyczny. Realizacje, dyskusje, kontrowersje, Wydawnictwo Uniwersytatu w Białymstoku, Białystok 2021.

Deziluzja w dramacie. Rozważania teoretyków i praktyki dramaturgiczne Juliusza Słowackiego, Wydawnictwo PRYMAT, Białystok 2018.

Wybrane artykuły:

Polska współczesna krytyka teatralna – próba diagnozy, w: Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury XIV, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2014.

Teatr bieżącej interwencji w rozpoznaniu teoretycznym, w: „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2014, nr 5.

Teatr bieżącej interwencji w praktyce, w: „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2015, nr 6.

Prowokacje, afery i skandale w polskim teatrze współczesnym, w: Sztuka i nie-sztuka. Rozważania o kulturze artystycznej, kulturze popularnej i kulturze najszerzej pojętej. Białostocka Wszechnica Kulturoznawcza 2011-2014, część I, red. A. Kisielewski, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2015.

Teatr jako „medium” oburzonych, w: Teatr wśród mediów, red. A. Duda, M. Wiśniewska, B. Oleszek, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015.

Fake theatre, czyli teatralna lektura „zaginionej” powieści Brunona Schulza, w: Kolekcja fikcji: o mistyfikacji w sztuce, red. M. Wawrzak, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016.

Teatralny supermarket. Popkulturowe tropy we współczesnym teatrze polskim, w: Tropy literatury i kultury popularnej (II), red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2016.

Język reklamy a grupa docelowa, „Zeszyty Naukowe”, 2016.

Jak się zostaje księżniczką, czyli o dziecięcej subkulturze blichtru, w: Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze, red.  A. Kisielewska, M. Kostaszuk-Romanowska, A. B. Strawińska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016.

Antybohater w teatrze bezczelnym Strzępki i Demirskiego, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2016, nr 9.

Przyszłość teatru, w: Przyszłość kultury. Od diagnozy do prognozy, red. A. Kisielewska, A. Kisielewski, M. Kostaszuk-Romanowska, Wydawnictwo PRYMAT, Białystok 2017.

Między standaryzacją a indywidualizacją. Rzecz jako znak przeżycia turystycznegow: Emocje. Miejsca. Literatura, red. D. Saniewska, Wydawnictwo Libron, Kraków 2017.

Ikona PRL-u w scenicznej wariacji dozwolonej od lat szesnastu, w: PRL-owskie re-sentymenty, red. A. Kisielewska, M. Kostaszuk-Romanowska, A. Kisielewski, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017.

Gulasz z krokodyla – rzecz o spakietowanych degustacjach turystycznych, w: Apetyt na jedzenie. Pokarm w społeczeństwie, kulturze, symbolice na przestrzeni dziejówred. J. Żychlińska, A. Głowacka-Penczyńska, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2018.

Współczesny romantyczny teatr polityczny, w: Romantyzm i polityka, red. D. Dąbrowska, M. Z. Bukała, D. Gruntkowska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2018.

„Nie-Boska komedia” w teatralnym tyglu, w: Krasiński. Żywioły kultury, żywioły naturyred. M. Burzka-Janik, J. Ławski, Wydawnictwo Temida2, Białystok-Opole 2019.

Theatre on the Water. The Aquatic Element in Contemporary Polish Theatre, „Załącznik Kulturoznawczy” 2019, nr 1.

 

Redakcja książek:

Wizje kultury własnej, obcej i wspólnej w sytuacji kontaktu, red. M. Kostaszuk-Romanowska, A. Wieczorkiewicz, Białystok 2009.

Spektakle zmysłów, red. A. Wieczorkiewicz, M. Kostaszuk-Romanowska, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2010.

Przyszłość kultury. Od diagnozy do prognozy, red. A. Kisielewska, A. Kisielewski, M. Kostaszuk-Romanowska, Wydawnictwo PRYMAT, Białystok 2017.

Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze, red.  A. Kisielewska, M. Kostaszuk-Romanowska, Anetta B. Strawińska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016.

PRL-owskie (re)sentymenty, red. A. Kisielewska, M. Kostaszuk-Romanowska, A. Kisielewski, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017.

©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.